Tystare bygge av bullerskärmar med ny metod

Montering av nya bullerskärmar vid tyska järnvägen. Foto: Deutsche Bahn AG / Franziska-Victoria Kaiser.

Deutsche Bahn testar en ny metod för att installera bullerskyddsväggar som orsakar mindre ljud och vibrationer i tyska orten Brey, en del av ljudsaneringsprogrammet i regionen Mittelrheintal.

Denna teknik innebär att väggarna fästs i marken med skruvfundament istället för den traditionella metoden där stålramar slås ned i marken.

Denna innovativa metod förväntas minska obehaget för de boende under byggtiden och har dessutom fördelen av att kräva mindre stål i tillverkningen, vilket gör processen mer resurseffektiv.

För första gången för bullerskärmar

Tidigare har skruvfundament använts för konstruktioner som perronger och slänttrappor, men nu implementeras de för första gången i byggandet av bullerskärmar.

Målet med ljudsaneringsprogrammet i Mittelrheintal, som finansieras gemensamt av den federala regeringen och delstaterna Rheinland-Pfalz och Hessen med över 130 miljoner euro, är att minska bullret från tågtrafiken för invånarna i området.

Källa: Deutsche Bahn