Varbergs nya station öppnar för resenärer 2025

Inspirationen till stationsbyggnaden har arkitektbyrån Okidoki hämtat från den omgivande Halländska naturen med lätt vågformade tak och robusta material med lokal anknytning och lång livscykel såsom trä, sten och glas. ILLUSTRATION: Tengbom

Den 8 mars påbörjades bygget av Varbergs nya stationshus med målet att skapa en knutpunkt för hela Västsveriges resenärer, ett landmärke för kommunen, och en mötesplats för Varbergs besökare och boende. Lågt klimatavtryck är tänkt att genomsyra byggnaden som får trästomme, återbrukade material och solcellsanläggning på taket.

Av: Anders Carlsson

Hösten 2017 bjöd Jernhusen tillsammans med Varbergs kommun, Region Halland och Trafikverket in till ett parallellt uppdrag för gestaltningen av den nya stationsbyggnaden. Beställargruppen beslutade att gå vidare med arkitektfirman Okidokis förslag, "Stationen vid havet".

Konceptet för stationsbyggnaden bygger på att lyfta det unika med att ha ett resecenter så nära havet, i en stad som byggt sitt renommé kring sin relation till vattnet. Från gammal kurort till Sveriges surfmecka. Detta har vi försökt manifestera i byggnadens gestaltning, samtidigt som projektekonomi, byggnadsteknisk komplexitet och högt ställda miljökrav (klassning som lägst: Miljöbyggnad Silver) har varit tongivande parametrar vid framtagandet av byggnaden”, skriver Okidoki på sin hemsida.

Byggs till stor del i trä

Det blev sedan Bergman & Höök som fick Jernhusens uppdrag att uppföra byggnaden. Stationshuset, som placeras 150 meter norr om det nuvarande får en bas av sten, en lättare övre del i trä och ett vågformat tak. Materialen ska knyta an till viktiga värden för staden, som stenhuggartraditionen, trä som en viktig exportvara, och kusten i Varberg.

Överdelen byggs övervägande i KL-trä, det vill säga korslimmat trä som har satts ihop till färdiga element på fabrik. Detta bidrar till ett lågt koldioxidavtryck samtidigt som träet skapar ett behagligt, trivsamt och värmereglerande inomhusklimat. Även det vågformade taket byggs i KL-trä och kommer förses med en solcellsanläggning som skapar förutsättningar för ett lågt klimatavtryck.

Stationen kommer att få en rymlig väntsalsfunktion och resenärsservice i form av handel, café, service, resebutik och restauranger. Genom trappor och hissar tar man sig till plattformarna som ligger under stationen. Varbergs nya station planeras stå klar i mitten av 2025.

Det gamla stationshuset bevaras

Varbergs station öppnade den 25 oktober 1880, då järnvägen mellan Varberg och Borås stod klar. Stationshuset anses ha ett högt kulturvärde. Det är skyddat och finns med i Bebyggelseregistret sedan 2009.

Jernhusen kommer att fortsätta ta emot resenärer i den befintliga stationen tills det nya stationshuset öppnar. ”Tillsammans med Varbergs kommun tittar vi på hur byggnaden kan tänkas användas i framtiden och hur det ska samspela med området runtomkring”, skriver Jernhusen på företagets hemsida.  

b
Det nuvarande stationshuset från 1880 är skyddat och kommer att bevaras efter att det nya stationshuset tagits i drift.
FOTO: Jernhusen