Fler företag inom byggbranschen använder e-handel i dag jämfört med för ett år sedan. Enligt Ramirentrapporten har 42 procent av företagen e-handel i år, vilket är en ökning från 30 procent förra året. Tre av tio företag gör upp till hälften av sina inköp online, och bättre priser, enklare e-handelstjänster och ett mer omfattande sortiment skulle kunna få ännu fler att handla på nätet.
I dag gör tre av tio byggföretag upp till hälften av sina inköp via e-handel, och var fjärde företag handlar mer än 50 procent online. Endast 13 procent har helt valt bort e-handel som alternativ. För de företag som inte handlar allt via e-handel skulle bättre priser (28 %), enklare tjänster (23 %), ett bredare sortiment (23 %), snabbare leveranser (21 %), enklare intern hantering (13 %) och bättre rådgivning online (13 %) kunna motivera dem att öka sina onlineinköp.
– Trots att priset är den främsta faktorn som skulle få fler att handla online, har efterfrågan på snabbare leveranser och enklare e-handelstjänster ökat mest sedan förra året. För att e-handeln ska fortsätta växa behöver dock även rådgivningen på plattformarna förbättras, säger Jimmy Dahlström, chef för Ramirents affärsområde Den temporära fabriken.
I rapporten tillfrågades även över 500 personer inom byggbranschen om deras företags användning av e-handel. 42 procent svarade ”ja”, jämfört med 30 procent förra året. Dessutom planerar sju procent att starta e-handel inom de kommande tio åren.
– Vi kommer att se fler leverantörer av byggmaterial, maskiner och utrustning satsa på e-handel i takt med att byggprojekt effektiviseras och den yngre generationen tar över. Byggbranschen står inför en omfattande generationsväxling, och dagens konsumenter väljer allt oftare digitala lösningar. Denna utveckling förväntas driva på e-handelns tillväxt inom byggsektorn. Leverantörerna måste därför utveckla sin digitala kapacitet, infrastruktur och kompetens för att möta den ökande efterfrågan, säger Jimmy Dahlström.