Om godkännande av slutbesiktning vid uteblivna handlingar eller provningar m.m.

Foto: Bill Oxford/Unsplash

Bedömningen av om en entreprenad ska godkännas vid slutbesiktning kan ibland vara förenad med vissa svårigheter. De bestämmelser i AB 04 och ABT 06 som anger förutsättningarna för när en entreprenad ska godkännas är allmänt utformade och ger därför upphov till ett tolkningsbehov. Denna artikel syftar till att belysa ett antal av entreprenörens kontraktsåtaganden som inte avser det fysiska slutresultatet av entreprenörens arbete, men som ändå kan vara av betydelse för godkännandefrågan.

Enligt både AB 04/ABT 06 ska en entreprenad enligt kap. 7 § 12 godkännas vid slutbesiktning om det inte föreligger fel. Fel av mindre betydelse som förekommer i begränsad omfattning får dock inte hindra att entreprenaden godkänns. Detsamma gäller, enligt ABT 06, fel som beror på att injustering inte rimligen bort ske och detta förhållande inte beror på entreprenören.

Av bestämmelsen kan vi alltså utläsa att avgörande för godkännandefrågan är förekomsten av fel. Eftersom fel av mindre betydelse som förekommer i begränsad omfattning inte är ett hinder för godkännande blir felens karaktär och omfattning av avgörande betydelse. Vad som utgör ett ”fel” finns i både AB 04/ABT 06 definierat i begreppsbestämningar med anmärkningar som ”en avvikelse som innebär att en del av entreprenaden inte utförts alls eller inte utförts kontraktsenligt”. Med begreppet ”entreprenad” avses både kontraktsarbete och ÄTA-arbete. Ett ”arbete” definieras i sin tur som arbetsprestation, hjälpmedel, material och varor. När det kommer till ABT 06 omfattar begreppet ”arbete” även utredning, projektering, handhavande av material och varor samt framtagande av handlingar för objektets förvaltning, exempelvis drift- och skötselinstruktioner, och i förekommande fall relationshandlingar.

Det är svårt att närmare i allmänna ordalag definiera ett fel som utgör hinder för godkännande, men hänsyn måste tas till objektets art och omfattning. Fel som medför en inskränkning i beställarens möjlighet att nyttja entreprenaden på avsett sätt eller att säkerheten i något avseende äventyras är emellertid exempel på fel som ska medföra att entreprenaden inte godkänns. Vägledning kan även hämtas från BKK:s handbok för slutbesiktning.

Det är viktigt att komma ihåg att entreprenörens projektering inte ska bedömas särskilt vid en slutbesiktning i en totalentreprenad utan besiktningen avser att bedöma om det fysiska slutresultatet uppfyller kontraktsenligt utförande, se ABT 06 kap. 7 § 11. Utebliven projektering av entreprenören är således som utgångspunkt inte ett skäl för att underkänna en entreprenad. Om projekteringen däremot varit av betydelse för att beställaren eller en sidoentreprenör ska kunna slutföra sina arbeten ska entreprenaden emellertid inte godkännas.

Vidare kan man fundera på vad som gäller om entreprenören inte utfört föreskriven provning.  Av AB 04/ABT 06 kap. 2 § 15 framgår att en entreprenör ska utföra och bekosta sådan provning som angetts i entreprenadhandlingarna. Enligt både AB 04/ABT 06 kap. 4 § 2 gäller att provning och injustering som ingår i kontraktsarbetena ska vara fullgjord inom entreprenadtiden, om inte lämplig årstid eller entreprenadens ibruktagande rimligen bör avvaktas. Om sådan provning eller injustering inte är utförd ska entreprenaden inte heller godkännas vid slutbesiktning. Ett undantag avseende injustering som inte rimligen bort ske och som inte beror på entreprenören återfinns dock som nämnts ovan i ABT 06 kap. 7 § 12. Som huvudregel kan vi därför konstatera att utebliven provning eller injustering ska medföra att entreprenaden inte godkänns vid slutbesiktningen, men hur förhåller det sig med handlingar som entreprenören ska upprätta och överlämna till beställaren under entreprenadtiden?

Det förekommer ofta att beställare i kontraktshandlingarna, typiskt sett i AF-delen under koden AFD.242, uppställer krav på handlingar som entreprenören ska upprätta och överlämna inom viss tid före slutbesiktningen. Det kan till exempel handla om drift- och underhållsinstruktioner och relationshandlingar. Om en entreprenör inte överlämnat föreskrivna drift- och underhållsinstruktioner föreligger hinder för entreprenadens godkännande om det hindrar beställaren från att driftsätta och/eller underhålla vissa system eller för den delen äventyrar säkerheten. När det kommer till att entreprenören inte överlämnat relationshandlingar eller underlag för sådana är det typiskt sett en sådan situation där entreprenaden ändock oftast kan godkännas.

Det kan också finnas skäl att inte godkänna en entreprenad för det fall entreprenören inte överlämnat handlingar och vars uteblivna redovisning till kommunen kan medföra att beställaren inte kan erhålla slutbesked.   

Till underlättande för besiktningsmannens bedömning om uteblivna handlingar från entreprenören ska medföra att entreprenaden inte godkänns kan en beställare i AF-delen under koden AFD.713 med tillägg till AB 04/ABT 06 kap. 7 § 12 föreskriva vilka handlingar som måste överlämnas till beställaren för att entreprenaden ska godkännas. För en besiktningsman är det därför alltid viktigt att kontrollera om parterna avtalat om en ändring eller ett tillägg till AB 04/ABT 06 kap. 7 § 12.

FOYEN ADVOKATFIRMA