Partille Arena pallar trycket

Partille Arena är utformad för att stå emot stora explosionstryck. Foto: Anton Ahlström

Längs E20 utanför Partille Arena transporteras farligt gods. För att tåla eventuell olycka, med tillhörande tryckvåg och brand, konstruerades den nybyggda arenan för tänkbara scenarier.

 

Partille växer så det knakar. Med en ökad befolkning ställs en lång rad krav, bland dessa ses ett ökat behov av lokaler för undervisning i idrott. Sedan ortens elit-idrottsklubbar var i behov av en ny evenemangshall sågs möjligheten att slå samman satsningarna. Så blev också fallet. Liksom i de allra flesta projekt är utmaningarna många. Men få arenabyggen står påförhand inför så explosiva utmaningar som Partille Arena, detta då farligt gods transporteras på intilliggande E20.

– Det bestämdes att arenabyggnaden skulle skapas så robust att den skulle stå emot relativt stora explosionstryck med ett intakt yttre. Vilket blev en grundförutsättning för projekteringen, säger Johan Ström, uppdragsansvarig på Cowi.

 

Tål högt tryck

När Partille Arena invigdes, i mitten av september i år, var det en ovanligt säker arena som mötte besökarna. Som totalentreprenör för projektet stod Skanska för vilka teknikkonsulterna från Cowi stått för projektets riskanalys. Företaget hade sedan tidigare utfört riskanalyser för farligt gods i området.

 

– I det arbetet med Partille Arena ville man ha konstruktiva utredningar om vad som var rimligt att hantera i en stomme för den här byggnaden. Vi började med stomutredningar och explosionskraftsanalyser för arenans stomme, säger Johan Ström.

I riskanalysernas kärna ligger ett skräckscenario i vilket en transport med farligt gods exploderar just intill arenan. Utifrån detta har arenans utformning skapats.

 

– Fasaden ut mot E20 är helt tät undantaget några mindre portar som har ett indraget explosionsskydd. Där är inga utvändiga publika ytor mot motorvägen, entrén är även placerad på motsatt sida av motorvägen, säger Johan Ström och fortsätter.

 

– Sedan är arenan utformad med ett robust skal. Den krökta väggen mot motorvägen är en betongvägg som motstår höga tryck. Även gavlarna och tak är förstärkta och dimensionerade för stor explosionstryck, samma sak med fönsterpartierna.

 

I händelse av olycka är även kraftig brand ett potentiellt hot som tagits med i den riskanalys och utredning som Cowi utfört. Såväl väggar som takpartier är konstruerade för att tåla en stark värmepåverkan. För Cowi är det inte första gången som riskerna för brand och explosion analyseras.

– Vi arbetar en hel del ute på raffinaderier här på västkusten där denna problematik är en vanlig fråga, bland annat för raffinaderiernas kontrollrumsbyggnader, säger Johan Ström.

 

Faktaruta: - Partille Arena invigdes i september i år

-   Riskanalyser utfördes med anledning av farliga transporter på intilliggande E20

-   Arenan har förstärkt fasad för att tåla explosionstryck

-   Hela arenan är anpassas för att tåla olycka med farligt gods

-   Företaget Cowi har utfört samtliga riskanalyser

-   Skanska var totalentreprenör för projektet

-   Cowi har tidigare arbetat med riskanalyser av raffinaderier på västkusten