Malmö Live - ett kvarter fullt av liv

Foto: Schmidt Hammer Lassen
Foto: Schmidt Hammer Lassen
Foto: Joakim Lloyd Raboff
Foto: Skanska

Efter flera års planering och arbete står Malmö Live klart. Ett byggprojekt som svetsat samman dem som arbetat med det. Och det är redan ett hus med mycket liv och rörelse.

Kort efter öppningen den 2 maj är det full fart inne på Malmö Live, den nybyggda kongress-, hotell-, och konserthusanläggningen mitt i Malmö. Konferenserna i kongressalen avlöser varandra och Malmö symfoniorkester har för första gången spelat inför fullsatt publik i det nya konserthuset.

Byggentreprenören Skanska har lämnat över nycklarna till Clarion Hotels som driver hotell och kongress och det kommunala bolaget Malmö Live Konserthus AB som ansvarar för konsertverksamheten. Nu återstår bara en del justeringar och tilläggsarbeten.

Magnus Ljungberg, projektchef från Skanska som arbetat med stora kongressalen, lilla konsertsalen men även övergripande frågor som gäller arkitektur och fasader, tycker det känns skönt att få lämna över nycklarna till kunden enligt tidplan.

– När man varit med så länge är det många som snackat om att det är någon form av separationsångest. Jag känner mig mest stolt och nöjd, vi har glada kunder och det är målet.

Kristian Lars Ahlmark från danska arkitektbyrån Schmidt Hammer Lassen har varit huvudarkitekt för Malmö Live. Han känner sig också nöjd med att projektet blivit klart i tid.

­– Jag har jobbat med det här i åtta år. Under den här tiden har jag fått tre barn och flyttat ett par gånger. Jag är till 99 procent nöjd, men kan inte låta bli att muttra lite över vissa saker som inte blev exakt som vi ville.

Mycket yta på platsen

Placeringen för Malmö Live, strax intill Centralstationen och Citytunneln, bestämdes av Malmö stad år 2007. Staden gick sedan ut med en markanvisningstävling där de tävlande uppmanades att arbeta med platsens utformning. År 2010 utsågs förslaget från Skanska som vinnare. Sedan 2012 har bygget pågått.

Malmö stads stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson, som har lett planeringsarbetet, tror att anläggningen kommer att få stor betydelse för Malmö.

– Om vi tittar på vår besöksnäring kan vi nu med detta koncept ta emot en helt annan typ av arrangemang och evenemang och det tror jag är jätteviktigt. Kombinationen av två så stora salar och ett hyggligt stort hotell mitt i staden, mitt vid Citytunneln med närheten till Kastrup, kommer att bli svårslaget.

De som varit jobbat med projektet pratar om utmaningen med att få plats med så mycket yta på en förhållandevis liten plats. Totalt omfattar Malmö Live-anläggningen 56 000 kvadratmeter, något som har ställt krav på den arkitektoniska utformningen.

Ingen fram- eller baksida

Malmö Live består av tre huskroppar som förbinds med varandra av ett gemensamt entréplan. Hotellet med sina 85 meter utgör den högsta delen av byggnaden, och har byggts upp av prefabricerade enheter. Överst på 25:e våningen tronar restaurangen och skybaren med utsikt över staden.

Kristian Lars Ahlmark från Schmidt Hammer Lassen berättar att han arbetat för att skapa ett hus som är öppet i alla riktningar och som inte har någon fram- eller baksida.

– Tanken är att byggnaden ska vara välkomnande och att du som besökare ska kunna komma in i huset oavsett varifrån du kommer. Det vore hemskt om byggnaden vände ryggen åt till exempel hamnområdet.

De tre huskropparna är klädda i glaserade keramikstavar som skiftar i färgerna vitt, ockra och orange. Färgerna är resultatet av research om stadens historiska arv.

– Malmö är en stad som varit under tyskt inflytande under Hansatiden, och därför ville vi ha med den här orangeröda färgen som fått arbetsnamnet ”Malmö-rött”. Ambitionen har varit att knyta an till stadens historia så att den här massiva volymen mitt inne i staden ändå smälter in.

Industriell känsla på entréplan

Schmidt Hammer Lassen har även velat bryta gränsen mellan ute och inne genom att låta inne- och utemiljö befinna sig på samma nivå. Från entréplan kan besökaren gå rakt ut på ett stort trädäck beläget vid kanalen. Svart sten är återkommande material såväl inomhus som utomhus.

I det gemensamma entréutrymmet har arkitekten lyft fram Malmös bakgrund som industristad. Besökaren ska ha känslan av att vandra runt i en stad med gångstråk, trappor och torg.

Svärtan i golvet återkommer i väggarna, som består av rå betong, gjuten i formar med mönster från träpinnar, vilket ger en både industriell och naturlig känsla. Mässingsbalkar med LED-belysning bidrar med ett varmt ljus.

Nordic Hotels och Malmö stad har också gett Schmidt Hammer Lassen i uppdrag att hänga konstverk och möblera vissa ytor. Till exempel har persiennliknande skapelser av den sydkoreanska konstnären Haegue Yang placerats ut.

Flexibilitet i salarna

Malmö Live har två konsertsalar, där den lilla konsertsalen fungerar som en pendang till den stora. Schmidt Hammer Lassen lät sig inspireras av Piet Mondrians konstverk för båda salar. Begreppet kommer av de trälådor av ek av olika storlek som kläder väggarna. Arkitekterna har också tagit fram tygklädda stolar i samarbete med akustiker som ska bidra till att skapa rätt ljudmiljö.

Lilla konsertsalen med 350 sittplatser har fått en rockigare känsla. Även här återkommer de mondrianska trälådorna, men som svartlackerade element. Magnus Ljungberg, som projektlett lilla konsertsalen, berättar att det varit viktigt att skapa en flexibilitet i lokalen som nu går under namnet Kuben.

– Vi har kallat den flexibla salen, för tanken är att man ska kunna ha väldigt många olika sorters evenemang. Läktarna kan fällas ut och in med elmotorer och går också att flytta runt i salen. Sen finns det lösa scenpodier så man bygger upp scenen varje gång man ska ha framträdande.

Liknande krav på flexibilitet har funnits på kongressalen, med möjlighet att ta emot 1 500 deltagare. Salen har utformats i nära dialog med hotellet.

­– Dekorationsväggarna fyller lite olika funktioner. Det finns ljudabsorberande plattor och ventilationskanaler dolda bakom. Det är ju stora luftmängder som ska hanteras och samtidigt ska det vara behagligt för dem som befinner sig här. Det får heller inte låta från ventilationsanläggningen, säger Magnus Ljungberg.

Akustik en utmaning

En av de största byggtekniska utmaningarna har varit att få till rätt akustik inne i stora konsertsalen, som har gestaltats med det världskända konserthuset Wiener Musikverein i Österrike som förlaga.

Skanskas Carl Jonsson, som ansvarat för akustik och scenteknik, förklarar att Malmö Lives placering ovanför Citytunneln har utgjort en av utmaningarna.

– Vi har ju Citytunneln som går under hela projektet som huset inte får plocka upp vibrationer från. Så hela konsertsalen är avisolerad, man kan säga att den ligger och flyter som ett fartyg på lager av konstgummi.

I ett tidigt skede fick projektets deltagare tillträde till konserthuset i Wien där de gjorde 3D-laserscanningar och akustikmätningar för att återskapa ett motsvarande reflektionsmönster i Malmös konsertsal.  

Fortfarande är det tidigt att säga hur bra teknikerna och akustikerna har lyckats, men i samband med premiärkonserten med Malmö symfoniorkester gjordes de första mätningarna.

– Det lät jättebra. Vi har gjort många mätningar men aldrig tidigare i en fullsatt sal. Vi satt utplacerade runtom i salen och gjorde en lyssningsbedömning, berättar Carl Jonsson.

Hållbara materialval viktigt

Projektchef Magnus Ljungberg som hanterat frågor kopplade till arkitektur beskriver arbetet med fasaderna som en arbetsam process. Att hitta leverantör av de keramikstavar som möter besökaren utvändigt var inte helt enkelt.

Arkitekten ville använda stavar med tegelkross och glasyr som gör att teglet skiftar i olika nyanser. Samtidigt hade Skanska högt ställda tekniska krav.

– En mindre tillverkare nere i södra Tyskland kunde presentera tekniska data som visade att deras produkter kunde hålla i ett skandinaviskt klimat. Men vi nöjde oss inte med det utan tog in oberoende konsulter som gjorde en studie och ett testlabb som fick göra tester där man simulerade 50 år av extremt väder. Så vi är rätt säkra på att materialet ska hålla över tid.

Genomgående för materialvalen i byggnaden är att de ska vara så hållbara som möjligt. Målet är nämligen att Malmö Live ska certifieras enligt systemet LEED med målnivå platinum, som är den högsta nivån. Systemet baseras på flera olika parametrar, och för att bli certifierad krävs att hållbarhetstänket finns med under hela byggprojektet.

– Vi har sopsorterat allt vårt byggmaterial så att allt ska kunna gå att återanvända. Och det är en del i LEED-tänket, att man inte bara bryr sig om hur lite el och energi som förbrukas i byggnaden, utan att man följer hela processen, säger Magnus Ljungberg.

Vardagsrum för Malmöborna

Malmö Live har en geotermisk bergvärmeanläggning, en stor geoenergianläggning som ger möjlighet att lagra kyla och värme i berget undertill. En solcellsanläggning på taket ger ytterligare bidrag till energiförsörjningen.

– Så tanken är att man så långt som möjligt ska ha gröna alternativ i den här anläggningen.

Stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson vid Malmö stad tycker att det är viktigt att ett profilprojekt som Malmö Live, där både privata och offentliga initiativ samsas, föregår med gott exempel.

– Allting som vi gör som stad är viktigt som förebild. Vi måste alltid vara bäst på det vi gör, annars kan vi inte kräva av andra att de ska göra bra grejer, säger Christer Larsson.

Hans ambition har hela tiden varit att Malmö Live ska bli ett slags vardagsrum för Malmöborna, där de kan känna sig välkomna utan att ha biljett till en konsert. En annan ambition är att det ska vara liv i området under dygnets alla timmar, något som ska möjliggöras genom de två bostadshus och det kontorshus som ingår i kvarteret.

Slutsålda bostadsrätter

Bostadshuset Tenoren, som ritats av Johan Celsing Arkitektkontor, består av 72 bostadsrätter i olika storlekar. Huset, som kommer att vara klart för inflyttning våren 2016, byggs i massivt danskt tegel. Sopranen med 86 lägenheter, som gestaltats av danska arkitektbyrån Tegnestuen Vandkunsten, står redan klart. Hans Fredin, Skanskas produktionschef för Sopranen, berättar att bostadsrätterna sålt slut.

– Alla lägenheter är sålda så det är en angenäm sits. Merparten av köparna är något äldre så det är nog segmentet som säljer villan och kanske också bilen för att flytta in till stan, säger Hans Fredin.

De nya bostadsrättsinnehavarna som flyttar in under juni kommer att bo granne med Malmö Live. Men också med det nya kontorshuset som ritats av danska arkitekten Dorte Mandrup. Fasaden har fått lekfull prägel med en kombination av glas och aluminium i olika mönster.

– Det är faktiskt samma typ av fasadsystem som på Malmö Live men med en annan typ av beklädnad. Man kan använda systemet på många olika sätt och det ger ganska fritt spelrum för arkitekterna att hitta på roliga grejer, säger Skanskas Magnus Ljungberg.