Kärråkra Tågdepå växer fram i Hässleholm

Den nya tågdepån byggs för att förbättra underhållsmöjligheterna för regionaltågen, vilket är viktigt för en fungerande tågtrafik i området. Uppdraget är en samverkansentreprenad i två faser. I den första fasen har NCC och Region Skåne tillsammans projekterat och planerat projektet. Nu pågår fas två, själva byggnationen. Depån består av fem byggnader om totalt 26 500 kvadratmeter. Bild: NCC/Region Skåne.
Kärråkra tågdepås blivade kontorslokaler. Bild: NCC
Kärråkra tågdepå verkstadsvy Bild:NCC

Text: Sanna Kesselfors

 

I Kärråkra strax norr om Hässleholm bygger man just nu det som ska bli ett av Sveriges modernaste tågdepåer, med en kapacitet att underhålla fler än 100 Öresundståg. Anläggningen förväntas ge 150 nya jobb i Skåne och kommer kosta omkring 1,5 miljarder att bygga.

 

Vid den nya Hässleholmsdepån ska Öresunds- och Pågatågen rulla in för rengöring, reparation och underhåll. Det är ett omfattande bygge som växt fram i Kärråkra. På området finns 10 kilometer järnvägsspår med 41 växlar, 36 spårplatser för uppställning och städning av tågen, kontor och kombihall. Det finns också en 23 000 kvadratmeter verkstadshall med kapacitet att serva drygt 110 Öresundståg. Inuti verkstaden finns bland annat hängande plattformar, en elektroniskt styrd svarv och högteknologisk utrustning för byte av hjulaxlar.

 

Service och underhåll
Här kommer personal att arbeta med underhåll vid 10 olika spår, allt för att få tåg och vagnar i trafik så fort som möjligt. Den nya tågdepån är tänkt att förkorta servicetiden för tågen avsevärt, vilket får en stor betydelse för kollektivtrafiken i södra Sverige. Fler vagnar kommer att finnas ute i trafik och trängseln på populära avgångar minskar, till glädje för skånska tågpendlare. Under våren 2020 ska tågdepån stå klar.

 

Kapacitetsproblem bakom byggbeslut

Planeringen av Hässleholmsdepån började 2014 och tre år senare sattes spaden i marken. Hittills har Öresundstågen skickats till Danmark för underhåll. Den danska tågdepån har dock haft kapacitetsproblem vilket i slutänden har drabbat de skånska tågpendlarna. Med Hässleholmsdepån vill man stärka Skånes infrastrukturkapacitet och tågtrafiken kan fungera smidigare.