Ny tunnelbyggnadsteknik minskar kostnader och CO2-utsläpp i Norge

Totalt är två av tre kilometer av Hestnestunneln färdigställda. Framstegen är goda och arbetet går enligt tidtabell. Foto: Bane NOR

I Stange kommun i Norge har järnvägsoperatören Bane NOR, i samarbete med entreprenören Veidekke, använt en ny metod för att bygga Hestnestunneln, som är en del av en dubbelspårig järnväg till Åkersvika nära Hamar.

Detta projekt, som beräknas vara klart 2027, kommer att ge tågresenärer fler avgångar och kortare restid mellan Oslo och Hamar.

Den nya metoden innebär att man minskar användningen av betong och tätningsmedel. Istället för att täta tunneln i flera omgångar, görs en effektivare och noggrannare tätning.

Speciell massa

Genom att borra hål i berget och använda en speciell massa som sprids i sprickorna, skapas en tät skärm. Detta sparar cirka 70 000 kubikmeter betong, vilket i sin tur minskar CO2-utsläppen med 80 procent och halverar kostnaderna.

Först används en cementbaserad injektionsmassa för grovtätning, och sedan en fin försegling med kolloidal kiseldioxid som kan tränga in i de tunnaste sprickorna. Om det behövs kan ytterligare tätning göras med traditionella metoder.

En modell för framtiden

Projektledarna från både Bane NOR och Veidekke är nöjda med resultatet och det goda samarbetet. De hoppas att denna metod kan användas i fler projekt för att bidra till miljövänligare och mer kostnadseffektiva infrastrukturprojekt.

Två av tre kilometer av Hestnestunneln är redan klara och arbetet följer tidtabellen. Metoden har visat sig vara effektiv och kan bli en modell för framtida tunnelbyggen.

Källa: Bane NOR