NCC bygger ny järnvägsövergång åt LKAB i Gällivare

Mathias Wärja, projektdirektör, NCC Green Industry Transformation.  Pressbild: NCC
Mathias Wärja, projektdirektör, NCC Green Industry Transformation. Pressbild: NCC

På uppdrag av LKAB kommer NCC att ersätta den befintliga järnvägsövergången som leder in till bangården på Vitåfors industriområde vid gruvan i Gällivare. Den nya järnvägsbron placeras på en annan plats, vilket förbättrar logistiken och skapar möjligheter för framtida expansion.

NCC och LKAB har sedan tidigare ett samarbetsavtal som omfattar utvecklingsprojekt i området. För att möjliggöra den fortsatta utvecklingen krävs en omstrukturering av infrastrukturen, där omlokaliseringen av järnvägsövergången är en central åtgärd.

– "Flytten av järnvägsövergången är en liten men viktig pusselbit i LKAB:s infrastruktur och planerade verksamhet på området. Nu skapar vi yta och förutsättningar för möjlig framtida expansion som är viktig för vår och svensk industris konkurrenskraft", säger Monika Sammelin, områdeschef Malmberget, LKAB.

Genom det gemensamma samarbetsavtalet skapas förutsättningar för tidig dialog, vilket gör det möjligt att dra nytta av tidigare erfarenheter och kunskap i kommande byggprojekt.

– "Det här är en viktig insats för logistiken på området. Flytten av järnvägsbron skapar yta och kommer att effektivisera flödet för verksamheten. Arbetet kommer ha minimal påverkan på tillgängligheten eftersom den befintliga bron kommer att vara i bruk fram tills dess att den nya öppnar för trafik i slutet av 2025", säger Mathias Wärja, projektdirektör, NCC Green Industry Transformation.

Byggarbetet startar omgående och förväntas vara klart under det fjärde kvartalet 2025.