Blåkläder, en av Europas största producenter av arbetskläder, fortsätter att storsatsa. I dagarna togs det första spadtaget på den totalt 7400 kvadratmeter stora utbyggnation av företagets huvudkontor i Svenljunga, en investering som beräknas landa på runt 100 miljoner kronor.
Tack vare långsiktigt arbete och en stark organisation så har Blåkläder under många år haft en stabil tillväxt. Historiskt har företaget dubblat sin omsättning vart femte år, vilket är en trend och ambition som tydligt håller i sig.
Blåkläders frammarsch på världsmarknaden för arbetskläder blev extra tydlig i dagarna då de första spadtagen togs på den utbyggnation av huvudkontoret i Svenljunga som förväntas leda in företaget in i en ny fas.
- Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18-20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som till exempel inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl. Vi har trots omvärldsförändringar lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch, och det har bidragit till nya affärer, säger Blåkläders VD Anders Carlsson.
När den totalt 7400 kvadratmeter (två plan på 3700 m² vardera) stora utbyggnaden står färdig kommer Blåkläder bland annat ha fördubblat sin automatiserade logistiklösning AutoStore, moderniserat lasthus/portar samt fått fler lagerkontor, mötesrum samt omklädningsrum.
- Vi får möjlighet att ytterligare vässa våra interna processer för en optimal lagerstyrning och såklart skapar vi förutsättningar för expansion. Det blir nya uppdaterade kontor och mötesutrymmen för vår lagerpersonal, men även det som rör allt kring lager och logistik kommer att hålla en hög nivå rent tekniskt, säger Anders Carlsson.
Även om Blåkläder sedan många år tillbaka är en internationell spelare inom arbetskläder så glömmer man aldrig bort sina rötter, vilket investeringen och satsningen på utbyggnationen av det befintliga huvudkontoret i Svenljunga visar.
- Det ligger väldigt mycket i vårt DNA att vi är rotade i den svenska myllan ute på landsbygden. Det är något vi har med oss i vårt sätt att vara, att hålla det enkelt med en stor portion bondförnuft och det är viktigt att vi fortsätter värna om det då vår kultur handlar mycket om detta. Vi har många internationella besökare, både från vår egen internationella organisation men också från kunder och leverantörer och vi är stolta att visa upp att större bolag även finns ute i landet och inte bara i stora städer, säger Anders Carlsson.
BLÅKLÄDERS UTBYGGNATION I SIFFROR
- 3700 m² per plan = totalt 7400 m²
- Möjlighet att fördubbla AutoStore från dagens 45 000 backar till ca 90 000
- 12 nya AutoStore-robotar
- Mjukvaruförändring till AutoStore Router från dagens Planner.
- Modernisering av lasthus/portar
- Ökad automation gällande påfyllning av gods till AutoStore
- Nya lagerkontor och mötesrum
- Nya omklädningsrum