Andra etappen av ombyggnaden av Karlstad C inledd med innovativa lösningar

Här gjuts den norra delen av den nya gångbron Trädgårdslänken. Hybridpumpen, med eldrift, har lång räckvidd och bullrar betydligt mindre än en traditionell betongpump. Foto: Trafikverket

Ombyggnaden av Karlstad C är nu inne i den andra etappen, där flera innovativa lösningar används för att minska buller och utsläpp under byggtiden. Projektet startade i slutet av februari och genomförs i flera etapper. Den första etappen omfattar grundläggningsarbeten för Vikenpassagen samt de södra och mittersta brostöden för den nya Trädgårdslänken.

Den andra etappen omfattar spår 1-3, spår 21 och norra delen av Vikenpassagen. Trafikverket kommer även att bygga om den befintliga plattformen och färdigställa norra halvan av Trädgårdslänken. 

Karlstad C är en central knutpunkt på Värmlandsbanan och en flaskhals på den trafikerade sträckan mellan Kil, Karlstad och Kristinehamn. I samband med ombyggnaden görs en rad förbättringar på stationen, inklusive byggandet av ett nytt resecentrum

Betongpumpen drivs med el

En av de största förändringarna på byggarbetsplatsen är användningen av en eldriven betongpump, vilket minskar både ljudnivån och utsläppen. Betongpumpen drivs med el, vilket gör att den är betydligt tystare och inte släpper ut växthusgaser. "Det innebär att pumpningen av betong sker utan utsläpp av koldioxid och hybridpumpen sparar 10 liter diesel per timme", säger projektansvariga.

Fokus på innovativ byggteknik är en del av projektet för att skapa en mer hållbar arbetsplats. Den nya betongpumpen, som är kopplad till elnätet när den används på plats, är ett exempel på detta.

"När vi bygger på Karlstads centralstation försöker vi så långt det är möjligt att använda oss av innovativ byggteknik", säger projektledningen.
 

b
Här läggs betongen på plats med elektricitet. Foto: Trafikverket

Cool metod

I oktober användes en unik metod för att hålla grundvattnet på utsidan när Vikenpassagen byggdes. Marken och vattenflödet frös med flytande kväve vilket möjliggjorde tätning av läckor mellan stålsponten. 

När Trafikverket spontade för att kunna gräva ur massor och därefter bygga Vikenpassagen fanns en del utmaningar. Bland annat det höga grundvattentrycket som kunde orsaka läckor. För att få helt tätt där de slagit spont, och förhindra att grundvatten läckte in, användes en unik metod: frysning med flytande kväve. Metoden innebär att flytande kväve pumpas ner, med temperaturen – 176 grader C, i marken på utsidan av stålsponten – som avgränsade schaktgropen. När marken hade frusit kunde de gräva sig ner till den läckande skarven och täta läckaget. Oftast löses problemet genom svetsning på stålplåtar för att få en helt tät spontvägg. 

När marken frös till bildades en hel del vit men ofarlig rök. Det är när omgivande luft kommer i kontakt med den frusna marken som kondensrök uppstår. 

b
En unik metod användes för att hålla grundvattnet på utsidan. Foto: Trafikverket
b
Visionsbild av framtidens stationsområde. Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket