Vi frågade två aktörer i branschen. Nyheter saknas inte och båda hoppas på ett bättre 2024 jämfört med 2023, även om det inte bara är sol och blå himmel på marknaden för solskydd.
Text: Susanne Ringheim Kilje
Joakim Nimarker, vd för Sun Off i Jönköping
Vilka nya produkter har ni?
- Egentligen handlar nyheterna mest om designförändringar, där vi anpassar oss efter rådande arkitektur på större byggnader genom att ta fram olika former av utvändiga solskydd. De kan vara kantiga, runda eller ovala till exempel. Det kommer också nyheter inom zip screens. Dessutom jobbar vi på en solcellsdriven motor med väldigt intelligent styrning för våra utvändiga solskyddsprodukter. Den tror vi mycket på.
Hur upplever ni marknaden just nu?
- Våra produkter på konsumentsidan följer marknaden för sällanköp som har haft ett tufft år. Men vi ser fram mot ett bra 2024, för vi märker redan nu att efterfrågan på solskydd är stor. Vi har flera stora projekt som rullar och goda indikationer gällande bland annat ränteläget. Som alla i denna bransch har vi fördelen att marknadsandelarna är fördelade på många bolag och vi har ambitionen att vinna marknadsandelar i och med det arbete vi gör.
- På en tuff nyproduktionsmarknad kan man absolut hitta affärer på utbytesmarknaden/renoveringsmarknaden, där det troligen kommer att uppstå ett ökande behov. Här gäller det att skapa ett medvetande om ny teknik och om att det finns bättre produkter idag än tidigare.
När tar säsongen för solskydd fart?
- Tidig vår, när solen börjar titta fram och lysa in genom fönster, med riktig fart i april. När det gäller byggbolagen, som bygger mot besiktningsdatum, ser det annorlunda ut och vi har en fördelning på cirka fifty-fifty.
Vilka trender ser du för 2024?
- Markiser som går längs fönstret, det vill säga zip screens, fortsätter att vara hett. Nio av tio väljer fortfarande grå-svartskalan på solskydd men vi kommer att se mer av profilering på markiser i form av logotyper och färgval utifrån företagsorientering eller övrig arkitektur. Behandlingen av markistyger blir allt mindre beroende av farliga kemikalier.
Vilka utmaningar upplever ni inom branschen?
- Att kommunicera energiaspekten av solskydd och den klimatpåverkan som kan undvikas är en riktig utmaning. När solinstrålningen hålls borta från början behövs inte lika mycket kylning och energiförbrukningen minskar. Sun Off arbetar i hela ledet med att minska vår klimatpåverkan. Vi producerar i Sverige och materialen är noga utvalda för att minska solinstrålning och insyn men samtidigt skapa utsyn.
Thomas Kärrbring, verksamhetsansvarig och delägare i Soladmin, ett sidobolag till Dittsolskydd som är ett renodlat näthandelsföretag. Thomas är försäljningschef för Dittsolskydd samt delägare i båda bolagen.
Har ni några nya produkter, tjänster eller annat spännande på gång?
- Soladmin levererar ett crm-system som företag i solskyddsbranschen använder och som är specialanpassat för branschen – ett digitaliserat säljstöd som sköter beställningar, offerter med mera. Det lanserades i mitten av 2018 och är en spinoff av Dittsolskydd. Vi kommer att lansera flera nyheter inom Soladmin i samband med att branschen vaknar till liv nu snart. Många funktioner är fokuserade på att dra in nya leeds för återförsäljarna. Näthandelsdelen har lärt oss vad som behövs och vi har byggt utifrån det. Vi kan branschen, i detaljnivå.
- Du kan sitta med en läsplatta eller smart phone ute hos kund och få upp aktuella priser eller lämna en offert där och då. Systemet skickar självt ut uppföljningsbrev och genererar på så sätt betydligt fler affärer än traditionella system.
Hur upplever du marknaden för solskydd just nu?
- Vi har en stor solskyddsaktör som beger sig in på den svenska marknaden. De har säljare ute på fältet hela tiden, medan vi i Sverige är vana vid att ha vår butik och få inkommande samtal. Nu måste alla bli mer aktiva. Ett bra crm-system är viktigt för att möta konkurrensen.
Hur går det för er produkt, Soladmin?
- Soladmin växer stadigt i Sverige och har över fyrahundra användare idag. Samtliga stora tillverkare och leverantörer är kopplade i systemet. Prismässigt ligger vi långt under andra crm-system, tack vare att vi kan slå ut kostnaden på många kunder; det är inte utvecklat för en enskild kund.
- Vi försöker göra Soladmin tillgängligt oavsett hur stort eller litet företaget är, därav vårt prova-på-erbjudande där man förutsättningslöst får testa systemet under ett års tid utan bindningstid. Eftersom många företag i branschen har mellan en och fem anställda har vi anpassat priset på Soladmin utifrån företagets omsättning och storlek. Ju fler personer som använder det, desto mer kan man spara, vilket motiverar ett högre pris till de större företagen. Det är ett väldigt populärt crm-system, som vi är ensamma om, och nästan ingen användare överger det. Vi är säkra på att det här är en produkt som behövs och som fungerar.
Vilka utmaningar för branschen ser du på ett års sikt?
- Det finns två stora utmaningar: det ekonomiska läget – vi har ju kapitalvaror som inte är livsnödvändiga – som påverkar oss. Den stora konkurrenten är nummer två. De arbetar med ett liknande crm-system som vi har och är dessutom väldigt aggressiva försäljare. Antalet kunder 2024 kommer troligtvis inte att öka, så det gäller att vara på hugget. Du kommer att behöva vara mer framåtlutad och ha ett säljsystem som matchar utmaningen.
Vilka spådomar har du för 2024?
- Visserligen gör vi som arbetar med solskydd i Sverige hembesök, men vår nya konkurrent gör det hela tiden och hugger direkt på förfrågningar. All heder till dem, för konkurrensen kommer utan tvekan att lyfta branschen som helhet. Eftermarknaden kommer att bli ännu viktigare. Den sköter vårt crm-system om, med påminnelser i bokningskalendern, sammanfattningar och samordning av det som har gjorts per kund. Jag tror inte att man har råd att inte ha Soladmin 2024.