Den offentliga upphandlingen i Sverige uppgår till över 900 miljarder kronor årligen. Trots detta anser hälften av de byggföretag som deltar i dessa upphandlingar att priset ges alltför stor vikt vid utvärderingen.
– När priset blir den avgörande faktorn och uppföljningen brister under avtalstiden, skapas en snedvriden konkurrens där oseriösa aktörer kan gynnas, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Bristande dialog och uppföljning
Tre av fyra företag upplever att upphandlande organisationer sällan eller aldrig inleder dialog inför kommande upphandlingar. Över hälften menar dessutom att den dialog som trots allt sker sällan leder till konkreta förbättringar.
– En välfungerande konkurrens är avgörande för att både beställare och entreprenörer ska få ut det bästa av en upphandling. Inom EU har andelen upphandlingar med endast en anbudsgivare nästan fördubblats på tio år, vilket är en oroande trend. Därför välkomnar vi en översyn av EU:s upphandlingsdirektiv, med fokus på ökad konkurrens och förenklade regelverk, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Utmaningar inom offentlig upphandling
Byggbarometern bygger på svar från 511 företag, varav 297 deltar i offentliga upphandlingar och 214 står utanför. 80 procent av de svarande är småföretag med färre än 50 anställda.
De största utmaningarna som identifierats är:
- För stort fokus på pris vid utvärdering.
- Bristande kvalitet i förfrågningsunderlag.
- Otydliga, obalanserade eller irrelevanta avtalsvillkor och krav.
- Bristande uppföljning av krav och avtal under avtalstiden.
- Begränsade möjligheter till långsiktiga samarbeten med beställaren.
Byggföretagen efterlyser nu åtgärder för att förbättra uppföljningen och stärka dialogen mellan beställare och entreprenörer, så att upphandlingar kan bli mer hållbara och rättvisa.