7 steg för att lyckas med samverkan i byggprojekt

Delar av den stolta projektgruppen bakom det prisade projektet Haga Norra, Kv 4 & 5 Garage som genomförts av Fabege och Zengun. Illustration: Det framgångsrika projektets 7 byggstenar för att lyckas med samverkan i byggprojekt.
Delar av den stolta projektgruppen bakom det prisade projektet Haga Norra, Kv 4 & 5 Garage som genomförts av Fabege och Zengun. Illustration: Det framgångsrika projektets 7 byggstenar för att lyckas med samverkan i byggprojekt.

Samverkan eller partnering ses av många som den bästa projektformen för att lyckas med byggprojekt. Nyttan av samverkan anses ofta bli större ju mer komplext projektet är. Samverkan är dock ingen magisk formel som löser alla problem och automatiskt leder till bättre projekt. Att tro att man ”köpt” samverkan av entreprenören, kan leda till fel förväntansbild och stor frustration för alla parter. Så hur ska man då lyckas med samverkan i ett byggprojekt?

Professor Anna Kadefors på KTH sa en gång träffande: ”Samverkan är ingen tjänst man köper utan en relation man utvecklar.” För att förstå vad detta innebär i praktiken kan det vara bra att studera de goda exemplen.

Byggherrarna, Byggföretagen och Binosight delar varje år ut kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” till byggprojekt som håller en extraordinärt hög projektkvalitet. Totalt har femton byggprojekt fått utmärkelsen 2021-2024. Det kan vara värt att notera att så gott som samtliga av dessa varit samverkansprojekt. 

Läs mer om ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet”.

Fabeges goda exempel

Ett av dessa är ”Haga Norra, Kv 4 & 5 Garage”, med Fabege som byggherre och Zengun som huvudentreprenör. Tillsammans har man uppfört ett drygt 15 000 m2 stort parkeringshus i Solna. Precis som många andra stora projekt har man brottats med både rusande materialpriser och även stora logistiska utmaningar. Men till skillnad från många andra projekt har man lyckats hålla samverkan, relationer och prestationer på topp. Och det finns en förklaring som projektledningen gärna delar med sig av. Här kommer projektets sju tips för att lyckas.

Projektets sju steg för att lyckas med samverkan

1. LÅNGSIKTIGT SAMARBETE – Byggprojekt består oftast av tillfälliga konstellationer där parter och människor knappt hinner lära känna varandras sidor och kompetenser innan projektet är slut. Parterna i det här projektet värnar om långsiktiga samarbeten. Det gäller både parter och individer. Genom att ha samarbetat i flera projekt har man lärt känna varandra. Då säkerställer man att man delar värderingar och har samsyn om vikten av att alltid jobba för projektets bästa.

2. KOMPETENS – Varje individ har en hög lägsta kompetensnivå. Men ingen kan allt och tillsammans har man en hög ”kollektiv kompetens”. Bristande kompetens i teamet kan aldrig kompenseras med trevlig stämning och bra kommunikation.

3. TILLIT – När man delar grundläggande värderingar och känner varandras kompetens uppstår en naturlig tillit.

4. INVOLVERING – Känner man tillit till kollegor och andra parter i projektet är man villig att involvera dem i planering och beslut. I det här projektet har exempelvis alla underentreprenörer fått vara med och påverka sin del av tidplan och teknikval.

5. VILJA ATT TA ANSVAR – Om man själv kan påverka planeringen ökar motivation och engagemang. Då ökar även viljan att ta ansvar – både för det egna arbetet och för helheten. Samt även för det gemensamma åtagandet i form av vad man tillsammans ska leverera i projektet.

6. ARBETSGLÄDJE – Om vi känner att andra litar på oss, att vi kan påverka och att vi har ett delat ansvar för helheten påverkas vi positivt. Då ökar troligen stolthet, arbetsglädjen och välmåendet.

7. PRESTATION – Välmående, stolta och motiverade medarbetare driver välmående projekt som levererar bra på hårda parametrar som tid, kostnad och kvalitet.

Illustration: Det framgångsrika projektets 7 byggstenar för att lyckas med samverkan i byggprojekt. Lär dig mer om samverkan och PQI - Project Quality Index.

 

Sammanfattning

Framgångsrik samverkan eller partnering är ingen tjänst man kan köpa. Det är en relation man utvecklar. Den bygger på tillit som kommer av att man delar värderingar och att man tillsammans står för en hög kollektiv kompetens. Då ser man varandra som resurser och involverar gärna andra i planering och beslut. Det är hedrande att andra litar på en och att man blir involverad. Då kommer känslan av att kunna påverka vilket ökar motivation och engagemang. Det gör att man kliver fram och tar ansvar, för sitt eget arbete men också för projektets gemensamma mål. Har man kommit så långt är det sannolikt att man känner stolthet över att tillhöra projektet och att det är roligare att gå till jobbet. I slutändan har man blivit del av ett välmående team som driver ett välmående projekt. Tillsammans har man större möjlighet att leverera kravställd kvalitet, i tid och inom budget. 

Läs mer om hur Ni kan lyckas med samverkan i ert byggprojekt.