Takarbetet på Göteborg Grand Central har inletts

Pressbild: Peab
Pressbild: Peab

Bygget av Göteborgs nya stationshus når en ny milstolpe – taket börjar monteras. Samtidigt är de imponerande betongbågarna på plats, och trästommen har börjat resas. Göteborg Grand Central är en central del av stadens nya knutpunkt, där Peabs beställare Jernhusen utvecklar en levande stadsdel i direkt anslutning till centralstationen.

Sedan byggstarten förra året har förbipasserande kunnat följa framväxten av en ny mötesplats för hela Göteborg och regionen. Centralstaden ska bli en hållbar stadsdel där fler kan bo, arbeta och leva. Jernhusen och Peab skapar här framtidens lösningar för att förenkla resandet och uppmuntra fler att välja tåget.

I mars inleds murningsarbetet med de 524 000 återbrukade tegelstenarna, hämtade från tre byggnader i Danmark. Hållbarhet står i fokus genom hela projektet – från tegel till tak, där återvunnet och delvis fossilfritt stål bidrar till en betydande minskning av klimatavtrycket.

– Göteborg Grand Central är ett fantastiskt projekt, och att vi nu når en viktig milstolpe med takmonteringen känns väldigt spännande. Hållbarhet genomsyrar projektet, och vi vill leda branschens omställning tillsammans med Jernhusen, säger Magnus Wedholm, projektdirektör på Peab.

– Varje milstolpe är värd att fira, säger Jonas Karlge, projektchef på Jernhusen. Att vi dessutom når våra ambitiösa hållbarhetsmål gör det extra glädjande. Vi är stolta över att bidra till denna viktiga utveckling för staden, näringslivet och resenärerna.

Fakta om Peabs byggprojekt:

  • Genom att använda återvunnet stål i takstommen minskar koldioxidutsläppen med 239 ton CO₂e.
  • Byggprojektet beräknas vara klart i slutet av 2026, med inflyttning av kontoren våren 2027.
  • Stationshuset integreras med Nils Ericson Terminalen och centralstationen. Det rymmer en stationsbyggnad samt tre övre kontorsplan.
  • Projektet strävar efter miljöcertifieringen BREEAM Outstanding, som endast ett fåtal byggnader i Sverige har uppnått. För att lyckas har materialvalen optimerats med bland annat ECO-Betong, återbrukat stål, glas, tegel och träpelare.
  • Byggnaden får flera entréer och en cirka åtta meter hög stationshall. Totalt omfattar projektet 15 000 kvm, där stationen kombineras med service, butiker, restauranger och andra verksamheter. De tre kontorsplanen, på sammanlagt 8 000 kvm, beräknas rymma cirka 700 arbetsplatser.