Arbetet med skredet i Stenungsund har nått centrum

Området kring den raserade delen av E6 är komplext med olika utmaningar i olika zoner. Foto: Trafikverket

Geotekniska undersökningar, skredsäkring och byggvägsutläggning på stockmattor möjliggör säkert arbete i det skredskadade området efter händelsen i Stenungsund den 23 september 2023. Sonderingar och provtagningar ger nödvändig information för återuppbyggnaden av E 6.

– På den geotekniska sidan har det hittills främst handlat om att samla in information. Vi har gjort undersökningar, till exempel mängder med sonderingar och provtagningar på olika ställen, för att få reda på mer om jordens förutsättningar som varierar mycket mer lokalt i ett skredområde jämfört med i orörd jord. Ju mer information vi får, ju fler alternativ till hur vi ska bygga vägen kan vi sålla bort så att vi kan bestämma vilken metod vi ska använda för grundläggning, säger geotekniker Jonas Axelsson på Trafikverket.

– Vi har nu tillräckligt med information om stora delar av området för att vi ska komma vidare och kunna välja rätt teknisk lösning, säger projektchef Daniel Svensson.

Flera faktorer påverkar, exempelvis stabilitet i området, störning i jordens hållfasthet, portryck (vattentryck) i marken, tidigare och framtida sättningar, tid, kostnad och miljöpåverkan. 

– Först när alla undersökningar och prover är klara och vi har vägt olika faktorer mot varandra kan vi börja bygga, säger projektchef Daniel Svensson.

Arbetet når nu skredgropens mitt med provborrningar och jord-bergsondering för att säkerställa jordens beskaffenhet. Utmaningar inkluderar tekniska svårigheter med skredsäkring och avflackning av branta slänter.

Tillträdesförbud råder fortfarande till skredområdet. Följ de senaste utvecklingarna och säkerhetsåtgärderna för effektiv återuppbyggnad av E6.

b
Området kring den raserade delen av E6 är komplext med olika utmaningar i olika zoner. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket