Icas butiksinredning inspirerar

Icas lokala handlare har själva påverka inredningen i sin butik. Foto: Ica
Icas lokala handlare har själva påverka inredningen i sin butik. Foto: Ica

Många faktorer spelar in när Ica planerar, bygger, inreder och moderniserar sina butiker. Möjligheten att exponera varorna på ett pedagogiskt och attraktivt sätt som bidrar till matinspiration och en god kundupplevelse är inredningens övergripande mål, oavsett om man satsar på att bygga en stormarknad i form av en Ica Maxibutik med många artiklar eller en Ica Nära butik med betydligt färre artiklar i sitt sortiment.

Icas 1 320 svenska butiker marknadsför ett gemensamt varumärke genom fem olika butiksprofiler: Ica Maxi, Ica Kvantum, Ica Supermarket, Ica Nära och det senaste nytillskottet, Ica to go. Ica Maxi är företagets stormarknadskoncept, en ”one stop shop” med ett genomsnittligt utbud som utöver livsmedel inkluderar alltifrån kläder till husgeråd.

I dagsläget finns drygt åttio Ica Maxi butiker runtom i landet. Företagets näst största butikskoncept, Ica Kvantum, finns representerat med 120 butiker och satsar mycket på manuella färskvarudiskar samt ett brett sortiment med såväl livsmedel som husgeråd.

Geografisk placering påverkar Ica Näras sortiment

Ett snäpp ner storleksmässigt finner man Ica Supermarket, vars produktutbud är drygt hälften så stort som storebror Ica Maxi. Därefter kommer Ica Nära med 690 butiker i hela landet. Ica Nära-butikernas utformning och sortiment varierar beroende på läge. En butik i centrala Stockholm har exempelvis sannolikt ett smalare och mer nischat sortiment än en butik i ett glesbygdsområde.

Ica to go är en lättillgänglig butiksprofil som finns på platser med mycket folk i rörelse, exempelvis centralstationer. Hittills finns fyra Ica to go-butiker i Stockholm, men en framtida lansering även i andra delar av Sverige finns på agendan. 

Centralt utformade ”inredningsmallar” för varje butikskoncept

- Vi har på central nivå utformat mallar som vi utgår ifrån när vi inreder nya butiker inom ramen för våra olika koncept. I mallarna anges förslag på materialval, butikslayout och mycket annat. Samtidigt har varje enskild Icahandlare möjlighet att sätta sin egen prägel på butiksinredningen, säger Mats Munther, chef för affärsutveckling på Ica Sverige.

Företagets karakteristiska röda färg är förstås ett återkommande element i samtliga butiker. Överlag inreds de mindre butikerna i ljusa material för att ge ett intryck av ljus och rymd, även på mindre utrymmen. Det Ica kallar ”kundvarvet”, alltså var de olika avdelningarna placeras i butiken för att kunderna enkelt ska kunna navigera och känna igen sig, regleras också i de gemensamma mallarna. 

Inredningen - avgörande pusselbit i en helhet

- För oss är inredningen en del av en helhet som ger våra butiker en hemtrevlig känsla. Belysning, hur varorna presenteras, skyltar och annan butikskommunikation är andra pusselbitar som bidrar till kundens helhetsintryck av en butik där det ska vara lätt att hitta och få inspiration, säger Mats Munther.

I sitt inredningsarbete hämtar Ica ofta inspiration från internationella livsmedelskedjor, exempelvis amerikanska HEB, kanadensiska Loblaws och franska Carrefour. Inredningskoncepten anpassas ständigt utifrån kundernas skiftande förväntningar. En nyhet på senare år är exempelvis Ica Supermarket-butiker som förses med delidiskar med servering i anslutning till butiken. I flera av dem ska kunden kunna njuta av ett glas vin och något gott att äta före eller efter inköpsrundan.

Mats Munther menar att kraven på butiksinredningen har ökat på senare år, vilket bland annat beror på att produkterna oftare presenteras på ett sätt som inspirerar kunden till matlagning eller nya kombinationer. Ett sådant exempel är kyldisken med gräddfil som ofta återfinns i anslutning till chipshyllan. Tidigare presenterade butikshyllorna separata ”byggstenar” till måltider, numera har Ica ambitionen att hjälpa kunden på traven genom att föreslå olika kombinationsmöjligheter.

 

Ica Maxis inredningsmall är numera inne på fjärde generationen. Det som började med en klassisk T-formad butikslayout som inspirerats av franska Carrefour har nu ersatts av en layout som delvis präglas av snitslade banor som banar väg för ”kundvarv” av olika längd, beroende på om kunden är i butiken för att storhandla, veckohandla eller kompletteringshandla.

 

Uppsalas andra Maxibutik byggs i Gnista
I Gnista i sydöstra Uppsala bygger Ica Uppsalas andra Maxibutik.  Den nya butiken ligger i anslutning till den vältrafikerade Gnistarondellen.  Utöver den nya butiken på 8 000 kvadratmeter bygger Ica Fastigheter ytterligare 3 500 kvadratmeter för andra butiksytor. Första spadtaget togs sommaren 2013. Invigningen av Ica Maxi planeras till hösten 2014. Det finns planer för att bygga ut handelsområdet med en andra etapp med ytterligare 20 000 kvadratmeter handelsyta.

Fasaden får en för Ica lite ovanlig utformning med svarta väggar och gröna sedumtak. Laddstolpar för elbilar kommer också att finns på handelsplatsen och ambitionen är att miljöklassa Uppsalas nya Ica Maxi på nivå guld enligt miljöklassningssystemet Miljöbyggnad. I Örkelljunga i norra Skåne togs i december 2012 första spadtaget till en ny Ica Supermarket. Butiken får en totalyta på 17 51 kvadratmeter , varav säljytan står för 1134 kvadratmeter. Den nya butiken invigs senhösten 2013.

En nyhet för i år är märkningen ”Ica miljöbutik”, ett koncept för handlare som vill ge sin butik en grön profil. Målsättningen är att ”Ica miljöbutik” ska ha en kravnivå som ligger något över Svanen.

Grönt Ica Kvantum i Ystad
Ica är även delaktiga när den nya stadsdelen Barkabystaden anläggs i Järfälla kommun strax utanför Stockholm. I länken mellan Barkaby handelsplats och Barkabystaden byggs en ny butik på 5 000 kvadratmeter. Ica Fastigheter planerar dessutom för ytterligare 12 000 kvadratmeter för övrig service och handel i handelskvarteret Flottiljen, som invigs våren 2014.

I juni 2013 invigdes nya Ica Kvantum i Ystad. Butiken, som ligger i anslutning till Sjöborondellen, har en miljöinriktad utformning, vilket bland annat visar sig på karuselldörrar till energibesparande lock på kylar och dörrar. Kundvagnsgaragen har försetts med sedumtak som bidrar till att minimera butikens miljöpåverkan. I anslutning till butiken och parkeringsplatsen finns grönytor. Ystadsbutiken har en totalyta på 4 169 kvadratmeter.  Ytterligare ett nybyggnationsprojekt finns i Hågesta i Sollefteå. Den 5 november 2012 togs första spadtaget till det som ska bli en Ica Kvantumbutik på 3 000 kvadratmeter, med en säljyta på 2 100 kvadratmeter. Den nya butiken byggs i ett gammalt regementsområde i anslutning till stadens badhus.

Konvertering från Kvantum till Maxi i Falköping
I mitten av juni 2013 invigdes Ica Maxi Stormarknad i Falköping. Butiken kommer bland annat att erbjuda ett eget apotek, en separat avdelning för skönhet och hälsa samt ett generöst sortiment av lokalproducerade matvaror. Butiken, som konverterats från en Ica Kvantumbutik, utökades i samband med ombyggnationen med 1 000 kvadratmeter butiksyta, som bland annat inrymmer ett apotek, ett bageri och en separat hälso- och skönhetsavdelning. I samband med uppgraderingen till en Ica Maxibutik försågs butiken med en utökad färskvaruavdelning och en avdelning för hem- och fritidsvaror. 

Även denna Icabutik har högt ställda energimål. Målsättningen är att minska energiförbrukningen med 40 procent, bland annat genom att installera lock på kylar och frysar samt närvarostyrd belysning och ventilation. I juni 2014 invigs en ny Ica Kvantum i Farsta i södra Stockholm. Butiken får en yta på 3 500 kvadratmeter.  Den nya butiken byggs på Karlandaplan, en del av Farsta Centrum som idag används som parkeringsplats. Här planeras även ett nytt parkeringsgarage med 160 platser.