Företagaren Peter Vesterbackas projekt som går ut på att bygga en tunnel mellan Tallinn och Helsingfors har fått en extern finansiär.
Det är Arj Holding LCC från Dubai som träder in som finansiär. Peter Vesterbackas bolag Finest Bay Area får därmed 100 miljoner euro som ska användas till projektets planering.
Summan är dock en droppe i havet, säger kritiker.
Enligt en tidigare utredning förväntas projektet kosta 16 miljarder euro. Som minst kan projektet kosta 13,8 miljarder euro och som högst 20 miljarder euro.
Det finns flera olika modeller för hur byggprojektet skulle finansieras. Enligt den modellen som anses troligast för tillfället så skulle EU stå för 40 procent av kostnaderna. Finland och Estland skulle dela på resten.
Estland har tidigare uttryckt att landet har mindre nytta av projektet och därför inte behöver stå för hälften av kostnaderna.
Enligt Finlands trafik- och kommunikationsminister Anne Berner är visionen att bygga en tunnel bra, men det handlar om så stora pengar att det är för tidigt att säga bu eller bä om den blir av. Hon anser att det finns så många andra angelägnare projekt som måste finansieras först.
Estlands Ekonomiministeriets talesman Rasmus Ruuda sade att inga uppskattningar eller analyser om en tunnel mellan Tallinn och Helsingfors har sammanställts i Estland "eftersom det är en orealistisk idé."