De sista två tunnelborrmaskinerna, Wilma och Olga, för Brenner Basistunneln har nu börjat sitt arbete. Med en högtidlig ceremoni firades starten för dessa maskiner, som kommer att borra de två huvudtunnlarna i den österrikiska delen av projektet, cirka 7,5 kilometer norrut.
Tunnelborrmaskinerna Wilma och Olga är de sista av totalt nio som används vid byggandet av Brenner Basistunneln. Efter att ha genomgått slutinspektion på Herrenknechts fabrik i Schwanau, Tyskland, levererades maskinerna i april till byggplatsen "H53 Pfons-Brenner" i Österrike. Wilma ansvarar för västtunneln, medan Olga tar hand om östtunneln. De kommer att borra cirka 7,5 kilometer i riktning mot Innsbruck.
För den sydliga delen av tunneln kommer bergborrning enligt den nya österrikiska tunnelbyggmetoden (NATM) att användas.
En viktig milstolpe för projektet - Wilma och Olga – sista steget mot målet
Paloma Aba Garrote från Europeiska Exekutivbyrån för Klimat, Infrastruktur och Miljö (CINEA) betonade projektets europeiska betydelse:
– Brenner Basistunneln står i centrum för Europas transportpolitik. CINEA har stöttat projektet med 2,3 miljarder euro över 15 år genom programmen TEN-T och CEF-Transport. Detta är vårt bidrag till nästa generation och till en bättre livskvalitet.
Philippe Chantraine från EU-kommissionens generaldirektorat för mobilitet och transport (DG MOVE) uttryckte sin glädje över projektets framsteg:
– Det är en ära att fira starten för Wilma och Olga. Brenner Basistunneln är en symbol för ett enat Europa, där regioner och stater samarbetar för medborgarnas bästa.
Lokalt stöd och förhoppningar om framtiden
Anton Mattle, Tyrolens landshövding, underströk tunnelns betydelse för regionen:
– Brenner Basistunneln är inte bara Europas största järnvägsprojekt, utan också en förhoppning för våra medborgare som önskar att godstransporten flyttas från väg till järnväg.
Arno Kompatscher, Sydtyrolens landshövding, betonade vikten av tunnelns roll för att skapa en direkt och snabbare förbindelse mellan Österrike och Italien. Han framhöll även tunnelns betydelse för hållbar och gränsöverskridande transport.
Tunnelns tekniska aspekter och miljöfördelar
En särskild aspekt av Wilma och Olgas arbete är att de inte bara borrar tunnlarna utan också monterar betongsegment, så kallade tubbinge, som fungerar som tunnelskal. Tubbinge levereras med tåg för att undvika cirka 40 000 lastbilstransporter, vilket minskar miljöpåverkan.
De första tubbinge levererades i juli, och totalt kommer cirka 54 000 segment att monteras under borrmaskinernas drift. Dessa produceras av Max Bögl i Bayern och transporteras till byggplatsen i Österrike.
Tekniska data för borrmaskinerna
- Borrhuvudets diameter: 10,37 meter
- Borrhuvudets effekt: 4 550 kilowatt
- Borrhuvudets vridmoment: 26 400 kNm
- Totalvikt (inklusive huvuddrivning): cirka 2 600 ton
- Borrhuvudets vikt: 260 ton
- Total längd: cirka 183 meter
- Antal transporter: cirka 170
- Antal delar: cirka 80 000
Byggkontraktet för sektionen "H53 Pfons-Brenner" tilldelades ett konsortium i april 2023, och kontraktet är värt 959 miljoner euro. Arbetet beräknas ta cirka 70,5 månader att slutföra.
Framtiden för Brenner Basistunneln
Brenner Basistunneln, som planeras vara färdig 2032, kommer att vara en central del av Europas järnvägsnät och minska beroendet av vägtransporter genom Alperna.
Källa: Lok-Report