Tjeckien har gett klartecken för en omfattande utbyggnad av järnvägsförbindelsen mellan Prag och München. På den tyska sidan är planerna dock mer blygsamma.
Tågresan mellan München och Prag tar idag nästan sex timmar med Alex-tåget, medan en fjärrbuss klarar sträckan på mindre än fem timmar. I Tjeckien pågår nu omfattande byggprojekt för att göra tågresan snabbare.
Nytt tunnelbygge godkänt
Det tjeckiska miljöministeriet har godkänt miljöprövningen för Beroun-tunneln, en del av den nya järnvägslinjen mot München. Den 24,7 kilometer långa tunneln vid Prags västra utkant kommer att tillåta hastigheter upp till 200 kilometer i timmen och förses med det moderna signalsystemet ETCS.
Förarbetena inleds 2028, och själva tunnelbygget startar 2031. Kostnaden beräknas till tio miljarder tjeckiska kronor, motsvarande cirka 397 miljoner euro. De första tågen väntas trafikera den nya linjen 2038. Sträckan mellan Beroun och Plzeň har redan uppgraderats för 200 kilometer i timmen och inkluderar en ny tunnel. Resan mellan Prag och Plzeň kommer att kortas till under 45 minuter, vilket innebär en nästan halverad restid. Den nya linjen blir ungefär tio kilometer kortare än den nuvarande, som går längs floden Berounka och är överbelastad.
Tjeckien bygger för höghastighetståg – Bayern fortsätter med dieseltåg
Den idag enkelspåriga sträckan mellan Plzeň och gränsen vid Furth im Wald ska byggas ut till dubbelspår och elektrifieras mellan 2027 och 2030. Kostnaden beräknas till motsvarande 43 miljoner euro. Totalt sett ska restiden mellan Prag och den tyska gränsen kortas med upp till en timme.
På den bayerska sidan är sträckan till Regensburg redan dubbelspårig, elektrifierad och kan delvis hantera hastigheter upp till 160 kilometer i timmen. Mellan Regensburg och Schwandorf finns en dubbelspårig linje som vidare mot Weiden och Hof fortfarande trafikeras av dieseltåg.
Tyskland avslog större utbyggnad redan 2011
I Schwandorf grenar sig den 1861 invigda järnvägen till Prag som idag är enkelspårig via Furth im Wald. Persontrafiken på ”Alex” mellan München och Prag innebär lokbyten i Regensburg, Schwandorf och Plzeň då sträckan har både diesel- och elektrifierade avsnitt. Tågen utgörs av äldre, renoverade vagnar från Deutsche Bahn, bland annat ombyggda ”Silberlinge”. En planerad ny upphandling av trafiken stoppades nyligen då inget acceptabelt anbud lades.
Det tidigare planerade storprojektet Donau-Moldau-banan skulle ha förkortat sträckan via Schwandorf genom en ny linje. Detta avfärdades av den tyska staten 2011 på grund av kostnaderna och ansågs ekonomiskt ohållbart. Istället kommer banan att elektrifieras. Sträckan Hof–Schwandorf–Regensburg får elektriska kontaktledningar för att ersätta dieseldrift, och elektrifiering planeras även från Schwandorf till gränsen. Vissa delar kan även bli dubbelspåriga.
Källa: LOK-report