300 nya bostäder i Södra Sandby

Bild: Lunds kommun

Bygata istället för genomfartsled, en tätare bykärna med fler bostäder, mer service och ny plats för föreningslivet. Det är viktiga delar i det förslag till planprogram som byggnadsnämnden under torsdagen beslutade är redo för samråd.

Ett förslag till planprogram för de centrala delarna av Södra Sandby har tagits fram. Huvudidén är att utveckla orten med ett mer levande centrum med mötesplatser, bostäder, föreningsliv, handel och service. En bärande tanke är att gatumiljön inte ska domineras av biltrafiken.

Centralt i Södra Sandby kan det blir plats för ungefär 300 nya bostäder, som bidrar till att unga och äldre kan bo kvar på orten och även ger underlag för ny service. De flesta bostäderna blir i lägenheter och radhus. Det är både helt nya kvarter och förtätningar, främst längs med Revingevägen men också i kvarten runt om.

– Med fler bostäder i Södra Sandby blir det lättare både att bo kvar och flytta till Södra Sandby. Tillsammans med den utveckling som vi föreslår tror jag att Södra Sandby kommer att upplevas som en än mer attraktiv ort för boende, företagare, föreningar och kultur, säger Klas Svanberg (M), byggnadsnämndens ordförande.

Under 2019–2021 har Lunds kommun genomfört dialogprojektet Fokus Södra Sandby, mycket av det som sandbyborna där framför som viktigt har tagits med som underlag till programförslaget.

– Dialogen med sandbyborna har lett till många konkreta förslag som kan göra Södra Sandby ännu bättre att trivas och bo i. Det har funnits ett stort engagemang, trots att pandemin har ändrat förutsättningarna för fysiska träffar, säger Bernt Bertilsson (C), ordförande i styrgruppen för de östra tätorterna.

Den service som idag finns utspridd får möjligheten att samlas runt två nya torg, ett mindre vid Centrumhuset och ett större vid korsningen Skogsvägen-Revingevägen. En ny plats för delar av föreningslivet i vid ett av torgen kan också bidra till ett mer livfullt centrum.

– Om service koncentreras blir det naturliga mötesplatser, både nya och gamla som förstärks. Det ger ett centrum som lever många timmar på dygnet, säger Hans Juhlin, stadsbyggnadsdirektör Lunds kommun.

Sandyborna lyfter ofta att man upplever problem med trafiken som går genom bykärnan. Genom att omvandla genomfartsvägarna till samlande gator med en tydligare bykaraktär kan biltrafiken finnas kvar, men på byns villkor. Den största busshållplatsen är tänkt vid Centrumhuset, för att ligga bättre i förhållande till väl etablerade målpunkter och det som kan bli ett nytt torg. Bilister som ska till Centrumhuset får köra in från Dalbyvägen istället för Revingevägen.

Under september och oktober blir det möjligt för de som bor i Södra Sandby eller på annat sätt är berörda av förslaget att tycka till om det. En utomhusutställning planeras och om restriktionerna tillåter det även någon form av samrådsaktivitet.

Förslaget bygger till stora delar på att Lunds kommun tar över ansvaret för en del av Södra Sandbys huvudvägar. Hur detta kan gå till har börjat utredas, men inga formella beslut är fattade ännu. Ett planprogram sätter ramarna för ett större område, men för att förverkliga planerna behövs sedan även juridiskt bindande detaljplaner.