Fullträffen kan delvis förklaras av att detta var den sista utlysningen från den gångna programperioden 2014–2020, säger Anneli Malmberg, nationell koordinator för EU-fonden på Trafikverket.
Här tittar man på hur mycket som kvarstår i budgeten och beviljar bidrag till studier för projekt som ska kunna byggas i nästa skede, under programperioden 2021–2027.
De pengar EU bidrar med går alltså till förstudier och tekniska beskrivningar inför själva byggnationerna.
"Inte förvånad"
I potten var drygt 1,6 miljoner kronor, vilket är relativt lite jämfört med då EU-fonden utlyser bidrag för såväl byggprojekt som förstudier.
Det här var en begränsad utlysning, vilket gjorde att ett antal länder som bunkrar för den kommande programperioden fick chans att få sina förstudier medfinansierade.
Trafikverket såg över vilka stora projekt som ingår i den nationella planen och landade i en rad ansökningar som man ansåg hade stor möjlighet att väcka EU:s intresse.
Jag är inte förvånad att vi fick full utdelning på ansökningarna, säger Malmberg och utvecklar:
Vi gjorde en bra selektering inför utlysningen, och tog fram studier som vi visste att EU var intresserade av att ta vidare.
"Stora möjligheter"
Samtidigt lyfter hon fram Sveriges förmåga att bedöma vilka projekt som ligger bra till för att få bidrag som en viktig styrka för framtida utlysningar.
Det känns väldigt bra att avsluta en programperiod på det här viset.
Framåt är ambitionen att få medfinansiering till byggandet av projekten.
En första utlysning kommer i september och vår bedömning är att vi har stora möjligheter att få träff på projekten som är kopplade till de här studierna, säger Anneli Malmberg.
Bidraget på cirka 240 miljoner kronor täcker halva kostnaden för studierna.