Byggherrar och projektörer har möjlighet att minska risken för dödsolyckor i byggprojekt genom att proaktivt hantera arbetsmiljörisker redan i de tidiga skedena. För att underlätta detta klargör Arbetsmiljöverket nu ansvaret för arbetsmiljön för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare i de nya föreskrifterna, som trädde i kraft den 1 januari i år.
Bygg- och anläggningsbranschen är en av de mest riskfyllda när det gäller allvarliga olyckor och dödsfall. Det finns också långsiktiga hälsorisker kopplade till arbetet. Målet med de nya reglerna för projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3) är att höja säkerheten i byggprojekt.
– Många arbetsmiljörisker kan förebyggas redan under planeringsfasen, men det görs inte alltid. Stora och komplexa byggprojekt, som involverar många aktörer och har ett pressat tidsschema, kräver tydlig ansvarsfördelning och samordning av arbetsmiljöarbetet, säger Agneta Axelsson, expert på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.
De nya reglerna klargör vilket ansvar och vilka uppgifter olika aktörer – som byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av prefabricerade byggkomponenter – har för arbetsmiljön i byggprojekt. Syftet är att göra det lättare för aktörerna att förstå sina roller och utföra sina uppgifter på ett effektivt sätt.
– Byggherren ska säkerställa att aktörerna har rätt kompetens, erfarenhet och resurser för det specifika byggprojektet, för att skapa förutsättningar för ett effektivt arbetsmiljöarbete. Alla aktörer måste anpassa sitt arbetsmiljöarbete efter projektets storlek, komplexitet och risker, och avsätta de resurser som krävs, säger Agneta Axelsson.
Vad innebär de nya reglerna i detalj?
De nya föreskrifterna inkluderar bestämmelser för hur:
- risker ska förebyggas så tidigt som möjligt i bygg- och anläggningsprojekt
- byggherren ska organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö
- byggarbetsmiljösamordnare ska samordna arbetet i bygg- och anläggningsprojekt
- projektörer, inklusive arkitekter och konstruktörer, ska samarbeta för att förebygga risker
- alla aktörer ska följa upp arbetsmiljöarbetet och vidta åtgärder vid brister.