Ny milstolpe för Ullevileden

Den 127 meter långa bron, med en vikt på 218 ton, är nu på plats – en teknisk milstolpe för Ullevileden Foto: Linköping kommun

Byggnationen av Ullevileden, en ny vägförbindelse mellan Tornby och Mörtlösa, fortskrider enligt plan och budget. Vägen, som blir cirka 3,5 kilometer lång och kommer att innehålla två körfält samt 3,8 kilometer gång- och cykelväg, utgör en viktig del i utvecklingen av Linköpings infrastruktur. Nu har en viktig milstolpe nåtts, då bron över Stångån framgångsrikt har lanserats på plats.

– Lanseringen av bron över Stångån är ett viktigt steg i projektet och ett bevis på att vi ligger i fas med tidsplanen. Bron kommer att förbättra framkomligheten och knyta samman stadens olika delar, säger Stefan Erikson, kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Ullevileden byggs för att minska trafikbelastningen på Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen, samtidigt som vägen skapar en viktig alternativ förbindelse för lokala trafikanter och minskar risken för att E4:an används för korta, lokala resor.

En innovativ och hållbar väg

Byggnationen av Ullevileden präglas av flera hållbarhetsåtgärder. Bland annat används tusentals ton slaggrus från Tekniska verken som byggnadsmaterial i gång- och cykelvägarna. Dessutom kommer över 700 nya träd och 4 000 buskar att planteras längs vägen. För att stärka växt- och djurlivet anläggs också en ny utkiksplats för fågelskådning, en vattenspegel samt flera fördröjningsdammar och diken.

– Detta är ett omfattande projekt där miljö- och hållbarhetsaspekterna har varit en central del från början. Genom att använda återvunnet material bidrar vi både till minskad klimatpåverkan och ett mer kostnadseffektivt bygge, säger Per Oldfeldt, projektledare på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Fakta om bron över Stångån

Bron över Stångån är en 127 meter lång samverkansbro med en stållåda som utgör brokonstruktionens stomme. Lanseringen av stållådan, som väger 218 ton, inleddes den 5 januari 2024 och avslutades den 9 januari. Nästa steg är armering och gjutning av farbanan och hela bron beräknas vara färdig under 2025.

b
Från vänster Per Oldfeldt, projektledare på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, och Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Linköping kommun

Fakta om Ullevileden:

  • Cirka 3,5 kilometer bilväg mellan Tornby och Mörtlösa
  • 3,8 kilometer gång- och cykelväg
  • Två körfält, ett i vardera riktning
  • Fyra cirkulationsplatser
  • Beräknad byggtid: 2023–2026
  • Budget: 450 miljoner kronor
  • Utförande entreprenörer: PEAB (västra etappen) och Mark & Energibyggarna (östra etappen)
     

– Ullevileden är en förutsättning för att Linköping ska klara trafikförsörjningen under och efter bygget av Ostlänken. Den här nya vägförbindelsen är en långsiktig investering i stadens framtida utveckling, säger Stefan Erikson.

Källa: Linköping kommun