Skräckfilmslikt ljud från Smögenbron - Trafikverket möter oväntad utmaning

Räcket på Smögenbron tas ner. Foto: Stefan P S J

Ett spökliknande ljud har sedan det nya suicidräcket stört de boende omkring den berömda Smögenbron i västra Bohuslän. Det störande ljudet som uppstår kring suicidräcket är inget som Trafikverket stött på tidigare och de akuta åtgärderna för att dämpa ljudet har inte gett önskat resultat. Nu byts räcket ut.

Efter höstens montage av suicidräcke på Smögenbrons norra sida uppstod ett oväntat ljud i vissa vindar. Olika lösningar har diskuterats och över julhelgen monterades pluggar i räckesstolparnas ändar i förhoppning att detta skulle dämpa ljudet. Tillräcklig effekt uteblev och nu plockas räcket ner för att ersättas av en annan variant med galler som är CE-märkt och uppfyller gällande krav. En provsektion sätts upp för att säkerställa att konstruktionen inte ger upphov till störande ljud. 

Efter beställning kan det nya räcket monteras tidigast i början på februari. Under tiden kommer ett tillfälligt skyddsräcke att vara monterat för att garantera säkerheten.

b
Olika lösningar har diskuterats, och under julhelgen monterades pluggar i ändarna på räckesstolparna i ett försök att dämpa ljudet. Effekten blev dock otillräcklig, och nu tas räcket ner. Foto: Stefan P S J
b
Det höga ljudet kring suicidräcket på Smögenbron är något Trafikverket inte har stött på tidigare. Foto: Stefan P S J
b
Bilden visar räcket innan suicidräcket kom på plats. Foto: Stina Wickenberg

Bakgrund:

Smögenbrons betong och armering är i dåligt skick, vilket gör att betong släpper från bron. För att förlänga brons livslängd renoveras bron och renoveringen av bron startade i januari 2023.

För att fullfölja lagkrav och regler enligt VGU (Vägar och gators utformning) monterade Trafikverket suicidskydd på bron. En utredning av suicidskyddets utformning genomfördes. Genomskinliga ”skivor” (istället för ”galler”) kan inte monteras på grund av för stora vindlaster, försvåring vid snöröjning och risk för skada av migrerande fåglar.

Renoveringen av Smögenbron 2023–2025 omfattar:

  • reparera brostöden, undersidan av bron och lådbalken
  • byta kantbalkar
  • installera ny belysning
  • rusta upp stödmurar
  • montera broräcke 
  • montera suicidskydd
  • rusta upp gång- och cykelvägarna 

Pågående arbeten 2024–2025

Under 2024-2025 att det att göras kantbalksbyte på bron. Arbetet innebär att den gamla, skadade kantbalken kommer att krossas för att sedan gjuta på en ny kantbalk och nytt trafikräcke. Denna åtgärd behöver vi göra för att säkerställa trafiksäkerheten och hållbarheten på bron. Då bron är smal och minst ett körfält måste hållas öppet, genomförs en sida kantbalksbyte per år.

Projektet planeras att vara färdigt i december 2025. Upphandlad entreprenör är Svevia. 

b
Smögenbron under reparation – bild tagen från norr. Foto: Stefan P S J
b
Smögenbron före reparation. Bron förbinder Smögen med fastlandet och invigdes 1970. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket