Tio större investeringsobjekt för Sveriges infrastruktur ska byggstartas

Trafikverket har på regeringens uppdrag föreslagit vilka nya objekt som de bedömer bör få byggstartas 2024–2026 samt vilka objekt som bör få förberedas för byggstart 2027–2029. Foto: Stina Wickenberg

Regeringen har beslutat att påbörja tio stora investeringsprojekt mellan 2024 och 2026, medan två andra projekt planeras för byggstart mellan 2027 och 2029. Dessutom har regeringen instruerat Trafikverket att optimera kostnaderna för vissa projekt och att återkomma med uppdaterade bedömningar av kostnader samt lämpliga byggstartstider.

– Regeringens beslut innebär att Trafikverket nu får klartecken att byggstarta flera viktiga projekt som kommer öka kapaciteten och robustheten i transportsystemet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Trafikverket har, på uppdrag av regeringen, föreslagit vilka nya projekt som bör påbörjas mellan 2024–2026 och vilka som bör förberedas för byggstart mellan 2027–2029.

Tio av dessa projekt bedöms som tillräckligt säkra vad gäller nytta, kostnader och genomförande för att påbörjas mellan 2024–2026. Regeringens beslut möjliggör att Trafikverket kan binda upp medel för att inleda entreprenadupphandlingar för dessa projekt.

För två andra projekt anser regeringen att förberedelserna har kommit tillräckligt långt för att kunna förberedas för byggstart mellan 2027–2029.

För tre av de föreslagna projekten anser dock regeringen att ökade kostnader kräver en översyn. Trafikverket får i uppdrag att revidera och minska kostnaderna för dessa projekt och återkomma senast den 26 april 2024 med uppdaterade kostnadsbedömningar och bedömningar för byggstart.

För tre andra projekt är förutsättningarna ännu inte helt klara, då nödvändiga väg- och järnvägsplaner ännu inte har vunnit laga kraft. Regeringen har instruerat Trafikverket att återkomma så snart planerna är fastställda.

 

– Såväl god kostnadskontroll som god framdrift är viktig för både kostnadseffektivitet och för att byggprojekten färdigställs och öppnas för trafik så snart som möjligt. Regeringen har därför för avsikt att skyndsamt bereda frågan om förslag till byggstarter när förnyade underlag har inkommit till Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.  

Beslut om byggstart

Trafikverket får byggstarta följande objekt år 2024–2026:

  • Borlänge-Falun, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • E45 Rengsjön–Älvros
  • Uppsala, Plankorsningar
  • E4 Gumboda–Grimsmark mötesseparering
  • Ånge–Östersund, Kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
  • Sundsvall–Ånge, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder - inklusive säkerhetshöjande åtgärder
  • E20 Förbi Mariestad
  • E20 Götene–Mariestad
  • Göteborg och Västsverige Omloppsnära uppställningsspår, i delen området för Lärje (Göteborgs kommun)
  • Farleden i Göteborgs hamn

Trafikverket får förbereda följande objekt för byggstart år 2027–2029:

  • Blekinge kustbana, mötesspår och hastighetshöjning (Etapp1)
  • E10 Kauppinen–Kiruna, mötesseparering

Objekt där förutsättningarna ännu inte är helt klara och väg- respektive järnvägsplanerna ännu inte har vunnit laga kraft är:

  • Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
  • Göteborg och Västsverige, Omloppsnära uppställningsspår saknar järnvägsplanen för delen Pilekrogen (delen Lärje får byggstartas)
  • E4 Broänge-Daglösten

De objekt där regeringen anser att kostnadsökningarna föranleder en översyn är följande:

  • Objektet Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m
  • Sydostlänken (Älmhult–Olofström–Karlshamn), elektrifiering och ny bana
  • Godsstråket, Kapacitetshöjande åtgärder

Lämplig byggstartsperiod ska också redovisas för objektet Sundsvall C–Dingersjö, dubbelspårsutbyggnad, etappen Sundsvall C–Kubikenborg eftersom genomförandet av denna åtgärd enligt Trafikverket bör samordnas i tiden med objektet Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar med mera.

Källa: Regeringskansliet