Volvo Cars och Northvolt bygger ny batterifabrik i Göteborg

Foto: Northvolt

Volvo Cars och Northvolt har valt Göteborg, Sverige, att etablera en ny batteritillverkningsanläggning som kommer att starta sin verksamhet 2025, skapa upp till 3 000 jobb och komplettera det planerade FoU-center som båda företagen tillkännagav i december som en del av en investering på cirka 30 kronor miljard.

Den nya fabriken och de nära banden med Northvolt kommer att avsevärt stärka Volvo Cars elektrifieringsstrategi eftersom företaget har som mål att endast producera och sälja helt elbilar till 2030.

Bygget av anläggningen kommer att starta 2023 och den kommer att producera toppmoderna battericeller, speciellt utvecklade för användning i nästa generations rena elektriska Volvo- och Polestar-bilar.

Anläggningen kommer att ha en potentiell årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket skulle leverera batterier till cirka en halv miljon bilar per år.

Den svenska placeringen av anläggningen, som kommer att byggas i Torslanda, Göteborg ger fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, samt dess närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.

"Vårt battericellssamarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering", säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd. "Vi är fast beslutna att bli ledande inom premium-elbilssegmentet och endast sälja rena elfordon till 2030."

"Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta att förvandla en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier", säger Peter Carlsson, medgrundare och VD för Northvolt .

Eftersom hållbar produktion är en central grundsats i partnerskapet mellan Volvo Cars och Northvolt kommer anläggningen att drivas av fossilfri energi med fokus på att driva förnybar energikapacitet i regionen, och kommer att integrera tekniska lösningar som prioriterar cirkularitet och resurseffektivitet.

Batteritillverkningen för Volvo Cars och Polestars helelektriska modeller står för en stor del av varje bils totala koldioxidutsläpp under hela livscykeln. Genom att arbeta med Northvolt, en ledare inom hållbar batteriproduktion, och producera batterier nära dess tillverkningsanläggningar i Europa, kan Volvo Cars och Polestar avsevärt minska det miljöavtryck som kan tillskrivas batteriinköp och produktion för deras framtida bilar.

"Vår nya batterifabrik kommer att stödja vår ambition att ha ett helt klimatneutralt tillverkningsnätverk och säkra tillgången på högkvalitativa batterier i många år framöver", säger Javier Varela, chef för teknik och drift på Volvo Cars. "Genom vårt partnerskap med Northvolt kommer vi också att dra stor nytta av en batterivärdekedja från slut till slut, från råmaterial till komplett bil, vilket säkerställer optimal integration i våra bilar."

Samriskföretaget för battericellproduktion mellan Northvolt och Volvo Cars kommer att bli en betydande aktör inom europeisk battericellsproduktion och kommer att representera en av de största cellproduktionsenheterna i Europa. Volvo Cars och Northvolt har utsett före detta Tesla-chefen Adrian Clarke att leda produktionsbolaget.

FoU-centret, som kommer att tas i drift 2022, kommer att skapa några hundra arbetstillfällen i Göteborg och positionerar Volvo Cars som ett av få fordonsmärken som gör utveckling och produktion av battericeller till en del av sin totala tekniska förmåga.

Samarbetet mellan Volvo Cars och Northvolt kommer att fokusera på att utveckla skräddarsydda batterier och fordonsintegrationskoncept som ger Volvo- och Polestar-förare vad de vill ha, som lång räckvidd och snabba laddningstider. Att etablera en djup vertikal integration av batteriutveckling och produktion är viktigt för Volvo Cars och Polestar, eftersom batteriet representerar den största enskilda kostnadskomponenten i en elbil, samt en stor del av koldioxidavtrycket.

Sammantaget kommer den nya batterianläggningen och FoU-centret att behöva en rad kompetenser och joint venture-bolaget rekryterar därför aktivt mycket skickliga ingenjörer och teamledare för att driva projektet framåt. Storskalig rekrytering av operatörer och tekniker kommer att påbörjas i slutet av 2023.