Kilenkrysset har nått nya omsättningsrekord under Coronapandemin

I Jordbro i Haninge kommun bygger Kilenkrysset en ny anläggning åt Alfa Laval. Foto: Kilenkrysset

Fastighetskoncernen och familjeföretaget Kilenkrysset, med entreprenören Jan Persson som ensam ägare, har varit verksamma i logistikfastighetsbranschen sedan tidigt 1990-tal. Jan Persson fortsätter att leda sitt expansiva bolag med fast hand och har inga planer på generationsskifte trots att han med råge passerat pensionsåldern. Under Coronapandemin har Kilenkrysset haft sina hittills bästa år och 2021 ser ut att bli ett nytt omsättningsmässigt rekordår.

Text: Annika Wihlborg

Kilenkrysset fokuserar på att bygga, äga och förvalta fastigheter. Bolaget äger och förvaltar i dagsläget ett fastighetsbestånd med cirka 395 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta, huvudsakligen lager- och logistikfastigheter fördelat på tretton kommuner. Kilenkrysset har sitt ursprung och sitt starkaste fäste i Mälardalen, men bolaget äger även fastigheter och mark i bland annat Skåne. Kilenkrysset har en långsiktig ägarhorisont i alla sina projekt.

bild
Kilenkrysset bygger bland annat ett nytt logistikcenter till Åhléns beläget i Rosersberg utanför Stockholm. Foto: Kilenkrysset

Stor styrka med omfattande markinnehav

–En av våra främsta styrkor är att vi kontinuerligt utökar vårt markinnehav på strategiska och attraktiva lägen längs med de stora vägarna. Det har bidragit till att vi har en mycket omfattande markportfölj. I Storstockholm, Mälardalen och Öresundsregionen äger vi i dagsläget 23 miljoner kvadratmeter mark, varav 19 miljoner kvadratmeter är råmark, knappt 3 miljoner kvadratmeter planlagd mark och drygt 1 miljon kvadratmeter mark under planläggning. Vårt storskaliga markinnehav har varit och är en av våra främsta styrkor, inte minst under Coronapandemin, säger Jan Persson.

Han har sedan start byggt upp Kilenkrysset med hjälp av sunt bondförnuft, yrkesstolthet, långsiktiga relationer och ett genuint intresse för samhälle och näringsliv. Jan Persson har hunnit fylla 74 år, men har ännu inga planer på att trappa ner sitt engagemang i bolaget.

bild
Jan Persson, Kilenkryssets vd och grundare. Foto: Kilenkrysset

–Nu har vi precis inlett en storskalig satsning på att bredda vår verksamhet genom att bygga bostäder i samarbete med K-Fastigheter. På logistikfastighetssidan har vi på senare år inlett joint venture ihop med olika aktörer, i syfte att genomföra storskaliga projekt såsom exempelvis nytt logistikcenter till Åhléns beläget i Rosersberg utanför Stockholm. Vi fortsätter parallellt med vårt befintliga fokus på medelstora logistikfastigheter så som exempelvis DSV:s nya terminal i Västerås, utbyggnation av H&M:s befintliga lageranläggning i Eskilstuna, och en ny lokal åt Alfa Laval i Jordbro i Haninge kommun. Den här typen av projekt passar vårt bolag väldigt bra. I Strängnäs bygger vi även en anläggning för BCA Vehicle Remarketing med en yta på drygt 3500 kvadratmeter säger Jan Persson.

bild
Eskilstuna bygger Kilenkrysset ut H&M:s befintliga lageranläggning. Foto: Kilenkrysset

Hanterar hela kedjan i egen regi

Tillsammans med Nykvarns kommun och det gemensamma bolaget Kvarnkrysset medverkar Kilenkrysset som fastighetsutvecklare av SEEL, Swedish Electric Transport Laboratorys forskningscenter i Nykvarn, en av Sveriges testbäddar för elektromobilitet. Forskningscentret blir ca 3 700 kvadratmeter fördelat på två våningsplan med kontor, testceller, manöverrum, preppytor, verkstad samt supporterande teknikytor.

Jan Persson är övertygad om att den höga tillväxttakten på logistikfastighetsmarknaden kommer att fortsätta även framöver. Samtidigt anser han att ledtiderna från bygglovsansökan till första spadtaget är alltför långa, vilket inte rimmar särskilt väl med behoven hos de snabbväxande logistik- och e-handelsbolagen.

–Vår styrka är att vi är flexibla och kan fatta snabba beslut. Vi hanterar hela kedjan i egen regi, från markförvärv till bygg samt ägande och förvaltning av de färdiga fastigheterna. När vi förvärvar nya markområden har vi ofta ett tioårsperspektiv. Vi har ingen brådska utan låter logistikområdena utvecklas i lagom takt, säger han.