Montering av fyra pyloner, ett 750 ton tungt lyftspann och installation av maskineriet. I sommar blir det full aktivitet vid byggnationen av Hisingsbron. Dessutom blir det rekord när den största pråmen någonsin går upp i Göta älv. Det är i mitten av juli som ett skepp lastat med tolv stora stålkonstruktioner beräknas komma från Sevilla och lägga till i Frihamnen. På skeppet finns Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och fyra motvikter som vardera väger 187 ton. När lasten har nått sin destination lastas pylonerna om till en pråm, ställs upp i vertikalt läge och sedan monteras delar av maskineriet i pylonerna innan det är dags för passage genom Götaälvbron.
– Det är stora och tunga delar som kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron.
Enligt planen är det runt den 20 juli som Götaälvbrons klaff ska öppnas i maximalt läge för att sakta släppa igenom pråmen med pylonerna. En händelse som minst sagt kommer att bli spektakulär och förberedelserna pågår nu för fullt. Snart är Arpeggios farbana i betong färdigställd och redo för de stora kranar som ska köras längst ut på varje sida och hjälpa till att lyfta pylonerna på plats.
– Vi beräknar att det tar två dagar att montera varje pylon. Det är nu som Hisingsbron får sin karakteristiska siluett, säger Susanne Wiberg.
Samtidigt som pylonerna monteras kommer nästa stora leverans från Sevilla. Det 750 ton tunga lyftspannet fraktas på ett 150 meter långt fartyg och lastas sedan om till en pråm som vanligtvis trafikerar Nordsjön. När den 90 meter långa och 27 meter breda pråmen styr upp i Göta älv för sin uppgift vid byggnationen av Hisingsbron tar den rekordet som den största pråmen som någonsin har gått in i älven.
– Det är en efterlängtad milstolpe, lyftspannet är vår sista leverans av stål till Hisingsbron, säger Susanne Wiberg.
När lyftspannet ska monteras i slutet av augusti stängs farleden runt arbetsområdet i sju dagar. Lyftspannet är bredare än farleden och behöver därför transporteras utanför farleden, där Götaälvbron inte är lika skyddad.