New Yorks största flygplats måste renoveras, men det räcker inte. Flygplatsen behöver också två nya terminaler. Det är delstaten New York som finansierar John F. Kennedy International Airport. En fullständig sanering och två nya terminaler blir dyrt, skriver New York Times.
New York är en av de trendigaste städerna i världen. De som anländer, oftast försenade, till New Yorks John F. Kennedy-flygplats, anser nog att trendigheten har sina gränser.
JFK:s terminaler är inte sammanhängande och vägarna mellan terminalerna är ofta blockerade. I januari klagade passagerare om det dåliga utbudet i restaurangerna efter en snöstorm, som tvingade folk att övernatta på flygplatsen.
Men nu ska det bli en förändring. För 13 miljarder dollar ska flygplatsen ges ett ordentligt ansiktslyft. New Yorks delstatsstatsguvernör Andrew Cuomo meddelade om saneringsplanerna på ett möte som hade arrangerats av Organisationen för ett bättre New York.
Två nya terminaler planeras, ett centralt transportsystem och bättre vägar. Redan i januari 2017 hade Cuomo meddelat om en kommande modernisering för att kunna möta det ständigt ökande antalet besökare som strömmar till staden. Enligt Cuomo kommer flygplatsen att ”omvandlas till 21-talets transportcentrum".
Målen är högt ställda. Enligt tidningen New York Times kommer varje fjärde flyg för sent. En förändring av systemet för flyghantering finns emellertid inte i de föreslagna åtgärderna, skriver tidningen.
Enligt Cuomo kommer flygplatsens kapacitet att öka med 15 miljoner passagerare per år till följd av renoveringen.
Byggfasen är planerad att starta 2020. Saneringen och terminalbygget förväntas vara färdiga senast 2025. Första nya terminalen öppnas dock redan år 2023.