En ny linbana planeras i Göteborg, som blir den första i sitt slag i Sverige och Norden att integreras som en del av den ordinarie kollektivtrafiken. I samband med projektet har Sweco tilldelats uppdrag som rådgivare. Linbanan planeras över älven för att binda samman staden och erbjuder resenärer hög turtäthet till en låg energiförbrukning och låga driftskostnader.
– Det här är ett otroligt spännande projekt där vi får nytta av vår breda kompetens och långa erfarenhet av olika typer av resandemiljöer. Det krävs bland annat en förståelse för vad linbanan och dess resenärer kan behöva i form av utrymme och bekvämligheter. De fyra stationerna är beroende av varandra i placering på grund av att linan ska gå i en rak linje mellan respektive station. Det innebär att vi har behövt studera detaljfrågor och övergripande frågor samtidigt, säger Mats Hermansson, vd för samhällsanalys och trafikplanering på Sweco.
Fakta om linbanan
Linbanan planeras mellan Järntorget – Lindholmen – Västra Ramberget – Wieselgrensplatsen i Göteborg och binder samman olika områden som tidigare inte har haft direktförbindelser via kollektivtrafiken. Projektet formades ursprungligen som en del i firandet av stadens 400-års jubileum och nu planeras linbanan bli en del i kollektivtrafikens utbud. I Göteborg är passager över älven koncentrerade till ett fåtal fasta förbindelser och till färjetrafik. Linbanan skulle erbjuda resenärerna ännu ett sätt att korsa älven Lundbyleden och andra barriärer i staden och skapa en ny tvärlänk i kollektivtrafiksystemet. Linbanan planeras att vara i trafik år 2021.