Tidsplanen för den 18 kilometer långa tunneln mellan Danmark och Tyskland är allvarligt hotad. Det framgår av den senaste årsrapporten från Sund & Bælt, som ansvarar för den danska delen av bygget.
Målet har varit att öppna tunneln i slutet av 2029. Men enligt Sund & Bælt är den tidsplanen nu ”väsentligt utmanad”.
– Tidsplanen med att öppna i slutet av 2029 är väsentligt utmanad, står det i årsrapporten för 2024.
Försenat fartyg försenar tunneln
Den främsta orsaken till förseningen är dröjsmål med det sista av fyra specialbyggda fartyg. Dessa fartyg ska sänka de prefabricerade tunnelelementen på plats under vattnet. Det första av dessa element skulle ha sänkts redan i slutet av 2024, men enligt rapporten väntas detta nu ske först under 2025.
Först när det första tunnelelementet är på plats kommer tidsplanen att ses över.
Problem även på tysk sida
Utöver problemen på dansk sida finns även utmaningar i Tyskland. Enligt Danmarks transportminister Thomas Danielsen finns det osäkerheter kring järnvägsdelen av projektet. I ett uttalande till Ekstra Bladet i höstas nämnde han att fördröjningar på den tyska sidan kan komma att påverka den planerade trafiken.
Enligt uppgifter från Børsen, baserade på en aktinsyn, har den tyska regeringen föreslagit att tågresorna över Fehmarn Bält-förbindelsen skjuts upp. Den danska transportministern har dock avfärdat detta förslag och betonat vikten av att den överenskomna tidsplanen hålls.
Fehmarnförbindelsen – ett gränsöverskridande projekt
Det var 2007 som Danmark och Tyskland gemensamt beslutade att förverkliga projektet. Tunneln är tänkt att kraftigt korta restiden mellan Köpenhamn och Hamburg – från dagens cirka fem timmar till omkring tre timmar. Enligt uppgifter från det danska Transportministeriet skulle tågresan förkortas med cirka 160 kilometer.
Om förbindelsen försenas ytterligare är det oklart hur detta påverkar tidsschemat för hela projektet, men Folketingets transportutskott har informerats om att en försening på upp till fem år är möjlig.
Bygget har redan pågått i flera år. Redan 2020 inleddes arbetet med att förbereda havsbotten för tunneln genom att lägga stenmassor i vattnet. Nu återstår det mest avgörande steget – att påbörja nedsänkningen av de massiva tunnelelementen.
Källa: Ritzau