Första spadtaget för Vosslohs världsunika växelfabrik på Sannahed

Första spadtaget för Vosslohs världsunika växelfabrik. Foto: Vossloh

Nyligen togs det första spadtaget för Vosslohs världsunika växelfabrik på Sannahed mellan Kumla och Hallsberg. Vossloh är den första aktören i världen som automatiserar de traditionellt manuella processerna inom spårväxelindustrin. Den nya fabriken kommer att spela en central roll i företagets utveckling.

– Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om, säger Jonas Zittra på Vossloh.

Den nya växelfabriken byggs precis på gränsen mellan Kumla och Hallsberg, bredvid Trafikverkets långrälshantering, svetsning och reservdelslager på Sannahed. Placeringen vid Sveriges viktigaste järnvägsknut möjliggör en modern och effektiv spårväxelproduktion enligt Vossloh.

– Det här en strategisk viktig flytt för oss. Vår nya fabrik levererar tillgänglighet i spår från och med vintern 2026. Det är ingen slump att detta sker samtidigt som Sverige växlar upp och effektiviserar både underhåll och kapaciteten i järnvägssystemet, sa Jonas Zittra på Vossloh som projektleder bygget av den nya fabriken.

Världsunik fabrik

Vossloh är den första aktören i världen som automatiserar de traditionellt manuella processerna inom spårväxelindustrin

– Vi sätter en helt ny standard för produktion, arbetsmiljö och säkerhet med den här fabriken som verkligen blir State of the art med helt automatiserad produktionslina och robotutläggning av sliprar, säger Jonas Zittra, som räknar med att fabriken öppnar för produktion om ungefär ett år.

b
Andreas Brorsson, kommunstyrelsens ordförande Kumla kommun, Jonas Zittra från Vossloh och Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande Hallsbergs kommun, tar ett symboliskt första spadtag för fortsatt god samverkan. Foto: Vossloh

Viktig samverkan mellan Kumla och Hallsberg

Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande Hallsbergs kommun konstaterade att det var ett historiskt ögonblick för kommunstyrelsens ordförande i Hallsberg att få vara med på ett första spadtag i Kumla kommun.

– Sveriges järnvägsnav Hallsberg utvecklas när det första spadtaget togs för Vosslohs etablering i Kumla kommun. Det är en etablering som stärker det nationella järnvägskluster som just nu byggs i Hallsberg och Kumla, sa Magnus Andersson.

”Sveriges hetaste järnvägskluster”

– Här i regionen finns nästan hela järnvägsbranschen representerad. Railcenter Hallsberg skapar samhällsnytta genom att bygga starka nätverk med företag och verksamheter i regionen, säger Dino Keljalic, projektledare på Railcenter Hallsberg.

– Vi arbetar resurseffektivt och inkluderande och på ett helt nytt sätt genom att knyta ihop alla befintliga resurser inom utbildning och innovation. Vi bygger något helt nytt och skapar samtidigt mervärde och attraktivitet för hela järnvägsbranschen. Vi är Sveriges hetaste järnvägskluster, säger Dino Keljalic.

Vosslohs nya fabrik står klar om ungefär ett år och blir en central del i den fortsatta utvecklingen av Ralaområdet och Railcenter Hallsberg – ett regionalt och nationellt centrum för utbildning och innovation inom järnvägsbranschen.

b
Renderingsbilden visar hur Vosslohs framtida fabrik kommer att se ut med avancerad automation, där robotar ersätter manuella processer och ökar effektiviteten i spårväxelproduktionen. Foto: Vossloh
b
Skissbild på Vosslohs nya fabrik i Kumla kommun. Foto: Vossloh
b
Fabriken, som beräknas bli färdig om ungefär ett år, blir en central del i den fortsatta utvecklingen av Ralaområdet och Railcenter Hallsberg. Foto: Vossloh