Efter att ha granskat över trettio fastigheter för att hitta en lämplig plats, beslutade sig padelprojektets delägarna sig för att bygga två utomhusbanor på en lokal idrottsplats. Men det dröjde inte länge innan de insåg att det inte skulle räcka. Tillsammans med ytterligare delägare inledde de en satsning med visionen att bygga en arena som var mer än en traditionell padelhall.
– Vi ville inte ens kalla det en padelhall, utan en aktivitetsarena. Idén föddes under pandemin när intresset för padel var som störst, men vi insåg att när folk återvände till sina arbeten skulle banorna stå tomma dagtid. Därför var visionen att skapa en arena där olika evenemang kunde hållas, säger vd Edward Cornell.
De samarbetade med flera olika strategiska partners, bland annat Norrlandsfonden, för finansiering och rådgivning.
– Vi uppskattar verkligen stödet vi fått, inte bara i form av finansiering. Det har gjort att vi kunde påbörja bygget relativt snabbt, berättar Edward Cornell.
Resultatet är en modern konstruktion helt i trä där både social och miljömässig hållbarhet genomsyrar varje centimeter. Arenans placering valdes med tanke på tillgänglighet, nära både centrum, förskola, skola och trygghetsboende. Byggnaden är anpassad efter markförhållandena, vilket minskade behovet av extra fyllnadsmaterial med 90 procent. Miljötekniska lösningar har implementerats, som en grund delvis bestående av återvunnet glas, en stomme tillverkad lokalt och väggar av obehandlad furupanel från närområdet. Dessutom har cellulosaisolering av återvunnet tidningspapper och energisnåla elinstallationer använts.
– Förutom själva padelbanorna är all inredning återanvänd. Vi har köpt möbler och material från Blocket och auktioner för att skapa en unik och hållbar miljö.
Byggnaden inrymmer tre padelbanor, två för dubbelspel och en för singelspel. Med ett växande intresse såg Järvsö Padel snart ett behov av att bredda utbudet. För att utnyttja banorna även dagtid har de introducerat seniorpadel. En del av anläggningen är också avsedd för event och konferenser.
– Seniorerna är en av våra största kundgrupper. Vi började med seniorträning en dag i veckan, men intresset växte snabbt, så vi utökade till tre dagar. Dessutom har vi startat en juniorförening, och det är roligt att se hur de olika grupperna lockar nya spelare. Barnen tar med sina föräldrar, och seniorerna kan få med barn och barnbarn, vilket skapar en hållbar tillväxt, säger Edward Cornell.