Alfix Pro Club ger plats för dialog och erfarenhetsutbyte i byggbranschen

Alfix introducerar nu Alfix Pro Club i Sverige, en serie kunskapsträffar som syftar till att höja yrkeskunskapen och stärka samarbetet i plattsättarbranschen. Bildrättigheter: Alfix

Inom byggbranschen är goda samarbeten avgörande för att säkerställa hög kvalitet och undvika kostsamma misstag. För att stärka förståelsen mellan olika yrkesroller lanserar Alfix nu sitt koncept Alfix Pro Club i Sverige. Genom kunskapsträffar får plattsättare möjlighet att diskutera sina vardagliga utmaningar och praktiska fall i en avslappnad miljö. Målet är att främja nätverkande och erfarenhetsutbyte, vilket höjer den professionella standarden inom bygg- och plattsättningsarbeten.

Alfix introducerar nu Alfix Pro Club i Sverige, en serie träffar som syftar till att stärka samarbetet och öka förståelsen mellan plattsättare och andra aktörer, som besiktningsmän och branschföreningar. Konceptet har varit framgångsrikt i Danmark och riktar sig nu till svenska plattsättare som vill utveckla sina färdigheter och bidra till högre kvalitet inom sitt yrke.

- Genom att skapa ett forum för dialog och kunskapsutbyte vill vi ge plattsättare möjlighet att diskutera de praktiska och tekniska utmaningar de möter på fältet. Till skillnad från traditionella produktutbildningar handlar Pro Club om att ge plattsättarna verktyg för att lyckas bättre i sitt yrke, säger Michael Svensson, teknisk specialist på Alfix.

Kunskapsträffarna varvas med teori och diskussioner om konkreta fall från vardagen, med fokus på att öka medlemmarnas yrkeskunnande. Alfix har hittills arrangerat fyra träffar tillsammans med Konradssons Kakel i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping, där både plattsättare och externa talare som besiktningsmän har deltagit.

- Vi har haft fyra träffar, en för varje Konradssons-anläggning. Utöver de inbjudna plattsättarna har vi haft besiktningsmän som har kunnat förklara sina beslut. Målet är inte att instruera om produkterna, utan att hjälpa plattsättarna att bli bättre yrkesmän genom att lyssna på deras utmaningar, förklarar Michael Svensson.

Benny Horndahl, ägare av Horndahls Golv & Våtrumsservice, ser träffarna som ett bra initiativ för att hålla yrkesmän uppdaterade. Han betonar vikten av utbildning och kunniga plattsättare för branschen.

- Det är bra att materialleverantörer tar initiativ för att uppdatera oss. Alfix har skapat ett forum som kan utvecklas vidare för ännu mer diskussion och kunskap, säger Benny Horndahl.

Mathias Eriksson, besiktningsman från BKS Konsulter AB, tycker att träffarna är ett utmärkt sätt att höja kunskapsnivån i branschen.

- Dessa träffar ger oss möjlighet att säkerställa att de teoretiska kunskaperna samspelar med de praktiska. Dialog och reflektion är viktiga för båda parter, säger Mathias Eriksson.

Alfix samlar nu in feedback från deltagarna för att förbättra och anpassa framtida träffar, med fler tekniska genomgångar och längre diskussionstider som några av önskemålen.