Bygget av Rail Balticas viadukt vid Riga flygplats fortskrider

Byggandet av järnvägsstationen och den strukturellt fristående viadukten har krävt stora mängder betong – ungefär 23 000 kubikmeter. Viadukten är utformad för att tåla höga dynamiska belastningar, exempelvis när tåg bromsar och accelererar i hastigheter på upp till 120 kilometer i timmen i stationsområdet. Foto: Rail Baltica

Byggandet av Rail Baltica-stationen och dess tillhörande infrastruktur vid Riga flygplats fortsätter, och arbetet med viadukterna i båda riktningarna från den framtida passagerarterminalen är i full gång. För att säkerställa smidigt trafikflöde och god passagerarrörelse kommer järnvägslinjen vid flygplatsen att vara upphöjd på en viadukt.

Ett viktigt delmål har nåtts i utvecklingen av Rail Baltica-stationsbyggnaden mittemot flygplatsens terminal. Entreprenören B.S.L. Infra har slutfört byggnationen av den armerade betongramen, som nu står tre våningar hög. I framtiden kommer stationen att kopplas samman med flygplatsen genom en gångbro, och järnvägslinjen i riktning mot Riga och Mārupe kommer att placeras på viadukter. Viadukten mot Mārupe kommer att bli knappt 800 meter lång, medan viadukten mot Riga sträcker sig över en kilometer.

– Byggarbetet och kontraktet är indelat i flera faser och fortskrider i takt med tillgänglig finansiering. Det aktiva byggområdet vid flygplatsen har nu förflyttats från stationen till viadukterna, vilket är den näst största fasen i Rail Baltica-infrastrukturprojektet. Denna fas täcker mer än 4,5 kilometer av höghastighetsjärnvägen, förklarar Ēriks Diļevs, styrelseordförande för Eiropas Dzelzceļa līnijas.

Framsteg i riktning mot Mārupe

I riktning mot Mārupe har B.S.L. Infra redan installerat 96 fundamentpålar, och rivningen av den tidigare kontorsbyggnaden på Piestātnesgatan 6 har påbörjats. Inom det avgränsade området vid Riga flygplats fortskrider ombyggnaden av befintliga ledningsnät, liksom ombyggnaden av flygplatsens bränslestation och pannhus, för att skapa utrymme för den framtida järnvägsviadukten. Nära Dzirnieku-gatan byggs nu framgångsrikt betongstommar för järnvägsspårets viadukt.

Framsteg i riktning mot Riga

I riktning mot Riga frigörs successivt utrymme i flygplatsens parkeringsområde, och arbetet med att rekonstruera ledningsnät och installera pålar för viadukten har påbörjats. Vid långtidparkeringen utförs testpålningsarbete för att verifiera den valda tekniken, bärförmågan och den nödvändiga djupet för att nå den bärande dolomitlagret.

För att minimera buller och vibrationer i området används borr- och gjutningsteknik, känd som Kelly Casing-tekniken, istället för traditionell pålning.

Hög kapacitet och hållbar konstruktion

När betongarbetet för stationen nu har slutförts har Rail Baltica-stationen nått en höjd av 18 meter, och den totala höjden inklusive takstrukturen i stål kommer att vara cirka 25 meter.

Internationellt samarbete för Rail Baltica vid Riga flygplats

Byggnationen av Rail Baltica-stationen och tillhörande infrastruktur vid Riga internationella flygplats utförs av det internationella konsortiet B.S.L. Infra, som inkluderar det österrikiska företaget Swietelsky AG och de lettiska byggföretagen SIA Binders och AS LNK Industries.

Som en del av Rail Baltica-projektet kommer 4,5 kilometer av höghastighetsjärnvägen att byggas, inklusive både viadukt och en embankment, samt en flernivå järnvägsstation med multifunktionell infrastruktur designad för att maximera passagerarnas bekvämlighet.

Rail Baltica