Retroaktiva säkerhetskrav behövs för det svenska hissbeståndet

Det är alltid fastighetsägaren som bär säkerhetsansvaret för hissarna i sina fastigheterna.

I september 2023 nådde Hissbranschen en viktig milstolpe då regeringen beslutade om ett nytt regelverk som säger att samtliga hissar för persontransport ska ha ett lämpligt skydd mellan schaktdörren och korgdörren om det finns risk att bli instängd däremellan. Branschorganisationen Hissförbundet verkar även för att införa retroaktiva säkerhetsåtgärdskrav även på de drygt 20 000 svenska hissar som helt saknar skydd i korgöppningen.

Text: Annika Wihlborg

b
 Sara Berggren, generalsekreterare på Hissförbundet.

Mer än hälften av de svenska hissarna är äldre än 30 år, vilket innebär att Sverige har Europas äldsta hissbestånd. Det ställer självklart krav på regelbundet underhåll och riskanalyser av de hissa som finns i bruk. Sara Berggren, generalsekreterare på Hissförbundet, rekommenderar fastighetsägare att efter cirka 20 till 25 år låta ett hissföretag göra en professionell bedömning av hissens status och behovet av eventuella åtgärder. Hissförbundet är självklart positivt inställda till de nya lagkrav som klubbades i september 2023, men regelverket är generellt och lämnar därför utrymme för tolkningar.

Tydliggörande från Boverket väntas under 2024

–Under 2024 väntas Boverket tydliggöra vilka exakta krav som gäller. Ett gott råd till fastighetsägare som berörs av det nya lagkravet att avvakta tills Boverket har kommit med sitt besked, som kommer att tydliggöra vad som förväntas av fastighetsägarna, som har till den 31 oktober 2031 på sig att uppfylla det nya regelverket. Vi hoppas dock att de tar tag i frågan så snart som möjligt för att förebygga onödiga säkerhetsrisker, säger Sara Berggren.

Vill se retroaktiva krav för hissar som saknar skydd i korgöppningen

Boverket har även lagt fram ytterligare ett förslag som regeringen ännu inte beslutat om. Det berör de drygt 20 000 hissar i svenska fastigheter som helt saknar skydd i korgöppningen. Dessa hissar kan utgöra en stor säkerhetsrisk, exempelvis i samband med flytt. Denna typ av hiss är sedan 2012 förbjuden i kommersiella fastigheter men alltså fortfarande tillåten i bostadshus. Hissförbundet arbetar nu för att det ska införas retroaktiva säkerhetskrav även för denna typ av hiss, som exempelvis är vanlig i miljonprogrammets fastigheter.

–Det är viktigt att komma ihåg att det är fastighetsägaren som bär säkerhetsansvaret för hissarna i sina fastigheter. Somliga tror att ansvaret ligger på serviceföretagen eller besiktningsföretagen, men det är alltså alltid fastighetsägaren som har det slutgiltiga säkerhetsansvaret. Professionell skötsel och regelbundet underhåll av hissar är ett lagkrav. Välj en serviceaktör som varit verksam i minst två år, som arbetar utifrån ett kvalitetsledningssystem, som kontinuerligt arbetar med kvalitetsuppföljning och som har ett välfungerande dokumentationssystem, säger Sara Berggren.

b
Hissförbundet arbetar för att det ska införas retroaktiva säkerhetskrav för de drygt 20 000 svenska hissar som helt saknar skydd i korgöppningen.