Ardanuy Ingenieria, ett spansk ingenjörsföretag, har fått uppdraget att designa området kring tågstationen i Kaunas för en summa av 10 miljoner euro. Uppdraget, värt 9,88 miljoner euro (exklusive moms), omfattar infrastrukturdesign för passagerarstationen i Kaunas som en del av det europeiska järnvägsprojektet Rail Baltica. En av de viktigaste uppgifterna är att designa en ny järnvägsbro över floden Nemunas.
LTG Infra, det bolag som genomför Rail Baltica i Litauen, och Ardanuy Ingenieria undertecknade kontraktet om designuppdraget förra veckan. Arbetet beräknas vara klart inom 1,5 år. Designen kommer att förberedas med tanke på den infrastrukturutvecklingsplan för Kaunas järnvägsnod som godkänts av regeringen tidigare i år.
Ökade passagerarflöden
- Med genomförandet av Rail Baltica-projektet kommer Kaunas tågstationsområde att bli ett centralt knutpunkt där tågförbindelser organiseras både på den breda spårbredden och den europeiska järnvägsspåret. Det innebär att passagerarflöden från både Europa och de övriga baltiska staterna kommer att öka avsevärt. Det kommer utan tvekan att ge en impuls för både staden och regionen Kaunas att utnyttja möjligheterna till att bli ett centrum för turistattraktioner, sade Vytis Žalimas, VD för LTG Infra.
- Designerna har också i uppgift att utforma stationsområdet så att stationens kapacitet kan expandera på lång sikt och passagerarna kan resa bekvämt," tillade han.
En ny bro
En ny bro över floden Nemunas kommer att designas för att öka kapaciteten för tågtrafiken, som ska byggas bredvid den befintliga Kaunas Žaliasis järnvägsbron. Ardanuy Ingenieria kommer också att designa ankomst- och avgångsspår samt plattformar anpassade för Rail Baltica. Företaget kommer även att förbereda design för renoveringsarbeten, inklusive förnyelsen av de befintliga gångbroarna över stationen och den underjordiska gångtunneln för tillgång till plattformarna.
Största delen av designarbetet kommer att utföras på området för den befintliga stationen i Kaunas. Det förväntas att byggarbetena startar så snart den tekniska arbetsritningen för Kaunas järnvägsstation och dess tillfarter är klar, och bygglovet är erhållet.
300 partnerskap
Med Rail Baltica som skapar cirka 300 partnerskap med företag över de baltiska staterna och EU, inklusive fem från Spanien, såsom Ineco, Renfe, Prontec, AECOM, IDOM. För det globala Rail Baltica-projektet är redan kontrakt värda mer än 4,7 miljarder euro undertecknade. Med tanke på dess framsteg och långvariga inblandning i höghastighetsjärnvägar berikar Spaniens aktiva deltagande och intresse i branschen Rail Baltica-projektet avsevärt.
Europeisk standard
Rail Baltica är det största järnvägsinfrastrukturprojektet i Baltikums historia. Det innebär konstruktionen av en elektrifierad, dubbelspårig järnväg enligt europeisk standard som kopplar samman Warszawa, Kaunas, Vilnius, Panevėžys, Riga, Pärnu och Tallinn. Den totala längden på Rail Baltica-linjen i de baltiska länderna är 870 km: 392 km i Litauen, 265 km i Lettland, och 213 km i Estland.
Källa: Rai Baltica