För att avlasta centrala staden från trafik kommer Uppsala kommun att anlägga en ny öppningsbar bro över Fyrisån i Kungsängsesplanadens förlängning över Fyrisån. Kommunen beslutade redan 2010 att Tullgarnsbron ska byggas, samma år genomfördes en arkitekttävling, det vinnande bidraget är det som nu ska realiseras. Slutgiltigt beslut om detaljplanen tas av kommunfullmäktige under våren.
Brobygget kommer att bli ett av de största projekten i Uppsala som genomförs i kommunens regi. Planeringen har pågått under flera år och arbetet börjar nu närma sig byggstart. Den nya bron ska rymma gång-, cykel- och biltrafik och förväntas lösa en del av trängsel- och miljöproblematiken vid Islandsbron. Bron kommer även bli en viktig länk för den fortsatta utvecklingen av stadens södra delar.
- Bron har planerats så att området även i fortsättningen ska vara attraktivt för alla som vill flanera, motionera, idrotta och koppla av. Den ger en koppling över ån och tillför också ett estetiskt perspektiv på området, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
- Äntligen får vi till ytterligare en bro över Fyrisån. Vi har två barriärer i stan, järnvägen och ån. Då behöver vi hitta vägar för att bygga ihop stan och få trafiken att flyta, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Bullerskyddande åtgärder utförs på och i anslutning till bron. I och med att det blir betydligt mindre trafik på Östra Ågatan, Strandbodgatan och på Islandsbron blir det en förbättring av den totala luftmiljön i innerstaden.
Bygget av Tullgarnsbron ska certifieras utifrån hållbarhetsprogrammet Ceequal där arbetet kommer att betygsättas och bedömas hur väl kommunen hanterar hållbarhetsfrågor under arbetets gång. Målet är att bron ska vara klart för trafik 2021/2022. Runt 12 000 fordon beräknas varje dygn passera över bron.