Entréhallen till Citybanans nya station Stockholm Odenplan kombinerar en lätt och luftig gestalt med stora spännvidder och hög belastning. Det hade inte varit möjligt utan en mycket speciell stålkonstruktion – mer bro än hus enligt entreprenören själv.
Arkitekterna 3XN har skapat en fascinerande byggnad som entréhall till Citybanans och tunnelbanans nya gemensamma station Odenplan i Vasastan i Stockholm. Med utgångspunkt i en enkel rektangulär volym av ett utvecklat tak över biljettstation och två plans nedgångar till tunnelbana och regionaltåg. Men också med en amfiteaterliknande bred trappa att sitta, stå, gå och vistas på som finns infälld i byggnadens långsida mot torget. En spännande interaktion mellan huset och den öppna platsen omkring, där gränsen mellan dem båda löses upp.
– Spännvidden över hålet ner till tågen är stor, 37 meter. Samtidigt ska många människor kunna sitta och röra sig – ja, hoppa rentav – på taket. Det hade kunnat gå med en träkonstruktion, men aldrig med så här smala dimensioner. Nej, här har vi en väldigt speciell stålkonstruktion.
Det säger Nicklas Fredriksson, platschef för projektet hos byggnadsentreprenören Q-gruppen.
Det är ingenjörer på brittiska byggkonsultföretaget Buro Happold som räknat fram en sinnrik stålfackverkskonstruktion för att bära upp trappsidan av byggnaden samt en gigantisk lådbalk längs den andra långsidan.
– Efter att ha jobbat med projektet ett slag insåg vi att egenskaperna hade mer gemensamt med en bro än med ett hus. Fackverket bultmonteras på plats, men vi måste stämpa hela konstruktionen tills den är helt klar, då alla delar har bärande funktion.
Kräver frakt över Mälaren
Den stora lådbalken är ett kapitel för sig. Den är formad ungefär som en flygplansvinge för att passa ihop med byggnadens böjda form, tillverkad av 40 millimeter tjocka ”fartygsplåtar” och 105 ton tung. Fackverket möter lådbalken vid 272 måttanpassade knutpunkter, ingen den andra lik, i vilka sammanlagt 15 000 måttanpassade hål finns till bultarna som ska fästa ihop konstruktionen. Balken görs i tre delar av Smederna AB i Tumba utanför Stockholm och svetsas ihop på plats.
– Egentligen är det inte så långt från Tumba till Odenplan, men vi måste köra de tre balkdelarna à 30 ton runt hela Mälaren. Transporterna blir för breda för färjan i Slagsta och för tunga för Essingeleden. Vi kör dem under tre nätter i oktober, säger Nicklas Fredriksson.
Nya Station Odenplan öppnar våren 2014.
Fakta:
STATION STOCKHOLM ODENPLAN
Nybyggnad av entréhall; nybyggnad/ombyggnad/inredning av biljetthall, plattformar, plattformsrum, mellanhallar m m till järnvägsstation för tunnelbana och pendeltåg, Stockholm.
Byggherre: Trafikverket
Byggnadsentreprenör: Q-gruppen AB
Arkitekt: 3XN
Stål, konstruktör: Buro Happold Ltd
Stål, tillverkning: Smederna AB
Byggtid (hela stationen): Augusti 2012-maj 2017