Alla pratar om digital marknadsföring – men är digitalt alltid bäst, eller riskerar ditt budskap att drunkna i ett hav av andra evenemang med större marknadsföringsbudget? I den här artikeln lyfter vi fram alternativ och visar hur du kan nå din publik med offline-metoder.
För att hjälpa dig fatta beslut om din marknadsföringsstrategi när det gäller offline-metoder kommer vi att gå igenom följande:
· Varför du bör göra en analys innan du skapar din strategi
· Fördelarna med att kombinera online och offline · Vad du ska tänka på när du designar en affisch
· Vikten av tillstånd om du ska annonsera på en byggplats eller annan offentlig byggnad
1. Analys: Vem är publiken, och var finns de?
Sociala medier är super – nästan alla finns ju där. Men där finns också tusentals andra varumärken, evenemang och företag som pockar på läsarens uppmärksamhet. Om du vill nå en lokal publik, exempelvis föräldrar vars barn kanske vill gå på barnteater eller konstintresserade som ska bjudas in till vernissage, finns det all anledning att överväga en lokal kampanj.
Lokalradio är ett populärt alternativ, men glöm inte att många föredrar att lyssna on demand, vilket gör det svårare att veta när din publik väljer att lyssna. Affischer, skyltar och flygblad, däremot, når ut till människor i alla åldrar men med ett geografiskt fokus. Om du dessutom delar ut flygblad när publiken kommer ut från ett evenemang med samma nisch, eller lämnar några på butiker med samma målgrupp, så är det sannolikt mycket mer effektivt än att till exempel bjuda in samma grupp till ett Facebook-event.
Försök också att skapa incitament. Kanske kan du erbjuda 10% rabatt på biljettpriset med en unik rabattkod på varje flygblad?
2. Det är inte varken eller – du kan kombinera online och offline
Studier har visat på en mängd så kallade kombinatoriska effekter av att kombinera marknadsföring på nätet och offline. Vissa målgrupper kan vara lättare att nå via elektroniska kanaler, men deras uppmärksamhet är mindre splittrad om du också når dem offline.
En studie av bilindustrin och dess användning av e-marknadsföring i kombination med traditionella metoder drog följande slutsatser: att kunder kan aktiveras då de tar del av traditionell marknadsföring passivt och sedan aktivt besöker en hemsida eller liknande på nätet; att denna kombination uppmuntrar till dialog med kunden; och att elektroniskt
insamlad information kan användas för att hjälpa varumärken med utformningen av traditionell marknadsföring.
Analysera era följare på sociala medier. Gå igenom Google Analytics, och tänk på om ni har en epostlista som är värdefull. Vad söker era följare på när de landar på er sajt, och vad följer de för andra varumärken? Om någon ser en affisch och surfar in på er sajt, är det enkelt för dem att hitta direkt till bokningssidan? All information är värdefull.
3. Så designar du en effektiv skylt eller affisch
Ett av de vanligaste misstagen oerfarna designers gör när de skapar skyltar och affischer är att de försöker få med för mycket. Kom ihåg att du måste väcka uppmärksamhet snabbt – kanske flyger någon förbi på cykel och ser affischen i all hastighet. Vad gör att de hajar till? Är texten stor nog för att de ska se namnet på föreställningen, konstnären eller temat?
Ditt budskap måste vara kort, slagkraftigt, läsbart – och helst attraktivt och säljande. Överväg dina färgval, bildval och eventuella symboler noga. Har du verkligen tänkt på vad publiken tycker om och attraheras av? Givetvis bör kontaktinformation finnas med för den som stannar och läser, och gärna också symboler för de sociala kanaler där det finns mer information.
4. Glöm inte att ansöka om tillstånd!
När det gäller större reklamskyltar, exempelvis längs en väg, behöver du ansöka om tillstånd. Hör av dig till kommunen, Länsstyrelsen eller Trafikverket, och om det gäller privatägd mark måste du också ta en kontakt med markägaren.
På vissa platser kan du annonsera och affischera utan tillstånd, men gäller det husväggar och byggplatser blir det mer komplicerat. Just byggplatser och större byggnader längs högtrafikerade vägar kan vara väldigt effektiva och ge värdefull exponering, särskilt om det gäller höga plakat och stora banderoller. Läs på om vad som gäller för bygglov, vad som klassas som en skylt, hur det påverkar utformningen av din design och allt annat innan du beställer dina skyltar, så kan du spara både tid och pengar.