OKIDOKI rekryterar Janica Wiklander i rollen som ny VD för bolaget. Rekryteringen ingår i satsningen för att bli ett av de stora arkitektföretagen. Janica Wiklander tar med sig erfarenheten av större arkitektkontor med bakgrund senast som kontorschef på Tengbom i Göteborg. Nu innebär uppdraget som VD att bygga en bättre, snyggare och roligare värld på OKIDOKI.
–OKIDOKI har både ett starkt designvarumärke men har också fortsatt att visa att arkitekturen har kraft och mod att flytta gränser. Som arkitekt passar det mig bra då jag är både en affärsmässig organisatör och brinner för samhällsfrågor, säger Janica Wiklander tillträdande VD på OKIDOKI.
Sedan starten 2006 i Göteborg arbetar OKIDOKI med arkitekturens hela skala från stadsutveckling till inredningar och bolaget har varit vuxit under hela perioden. 2016 startades kontoret i Stockholm och den tillträdande VD:s uppdrag innebär även att fortsätta utveckla affären på Stockholmsmarknaden – där minst hälften Sveriges arkitektuppdrag finns.
– En av Janicas fördelar är just att hon är hemma på båda våra huvudmarknader Stockholm och Göteborg med affärsnätverk på båda ställena. Det gör henne unik i konkurrensen med andra kandidater, säger Rickard Stark marknadschef och grundare på OKIDOKI.
Företaget har satsat mycket på professionalisering, varumärke och arbetar numera i studios med separata affärsområden ledda av områdeschefer. Arkitektbranschen utvecklas och OKIDOKI behöver som alla andra bolag anpassa sig till den nya verkligheten. Tillträdande VD kommer in i ett läge där företaget är redo för att ta nästa steg och med ett tydligt uppdrag att med relevans växa inom samtliga affärsområden.
– Pandemin fick så klart även oss att ta oss en funderare om hur vi bäst utvecklar bolaget. Slutsatsen är att vi tycker att det är helt rätt läge att satsa nu, just på grund av Corona, säger Fredrik Hansson grundare och försäljningschef på OKIDOKI.
OKIDOKI har utmärkt sig de senaste åren med projekt i olika skalor och en av styrkorna är just att arbeta både med moral och designfrågor i uppdragen. Massivträprojektet Notuddsparken på Öster Mälarstrand i Västerås är ett typiskt OKIDOKI-projekt på flera sätt då det förenar arkitektur med samhällsutmaningar och gör en lösning som även fungerar kommersiellt. Här har bl.a. den sociala bostadslösningen 5%-modellen utvecklats ihop med Bright living. Den innebär i korthet att 5% av bostadsrätterna säljs med rabatt till Stadsmissionen som i sin tur rekryterar bostadslösa lägenheterna.
– Roligast är nog att komma till ett bolag med en så tydlig idé om att arbeta mot ett varumärke. OKIODOKI kvantifierar det egna arbetet med arbetsverktyget ”Moral och design” i syfte att leva upp till varumärket i alla projekt. Det tycker jag känns superspännande och jag tror att det är högaktuellt, säger Janica Wiklander tillträdande VD.