Domstolens beslut står fast – Grönt ljus för Norra Hamnens expansion

Norra Hamnen i Malmö. Foto: Perry Nordeng

Högsta domstolen beviljar inte prövningstillstånd för ärendet där Malmö stad ansökt om att få göra en utfyllnad i Norra hamnen. Det innebär att Mark- och miljööverdomstolens beslut står fast och att arbetet med att utveckla hamnens kapacitet kan fortsätta – en utveckling som stärker den gröna omställningen i regionen med mer klimatsmarta transportlösningar och leder till nya arbetstillfällen.

Det var i januari 2024 som Mark- och miljööverdomstolen godkände ansökan om att skapa en konstgjord halvö genom en utfyllnad i Norra hamnen. Utfyllnaden gör det möjligt att ta emot större fartyg och hantera en ökad mängd gods. Den kommersiella delen av hamnverksamheten flyttas därmed längre ut från den centrala staden. Utfyllnaden stärker också omställningen till hållbara transportmedel då järnvägen kan byggas ut för godstransporter.

– Det här betyder att vi kan fortsätta att planera för Malmös utveckling i området, vilket är värdefullt för staden men framför allt för hamnen som nu kan utökas med en yta motsvarande 52 fotbollsplaner. Utbyggnaden är en nödvändighet och en förutsättning för att skapa hundratals nya arbetstillfällen, säger Andreas Schönström, kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.

– Vi är glada över en ny utfyllnad i Norra Hamnen som skapar nya, potentiella affärsmöjligheter för vår verksamhet och vi ser beslutet som mycket positivt för hamnens utveckling, säger Barbara Scheel Agersnap, vd för Copenhagen Malmö Port, samarbetspart till Malmö stad.

Utfyllnaden kommer ske genom att en vall byggs i vattnet. Innanför den kommer massor att läggas, ett arbete som beräknas ta tio år. Därefter kommer marken att bearbetas under ett antal år innan den kan användas. Runt 2040–2045 väntas marken vara klar för hamnverksamhet.

Mark- och miljööverdomstolens beslut att ge Malmö stad tillstånd till utfyllnaden överklagades till Högsta domstolen av Naturskyddsföreningen i Skåne. Utfyllnaden sker i ett område som redan är starkt påverkat av hamnverksamheten och arbetet innebär att en betydande del av havsbottnen, där ålgräsängar finns, kommer att försvinna. Malmö stad lyfte det starka allmän- och samhällsintresset som denna utveckling av hamnen för med sig vilket nu bekräftas genom beslutet i Högsta domstolen.

– Vi har väntat länge på att starta detta arbete så beslutet känns jättebra och är en stor lättnad. Det är positivt inte bara för att utveckla hamnens strategiska läge utan även för godshanteringen och utbyggnaden av Malmö in i framtiden, säger Olle Anderberg, hamnstrateg på Malmö stad.

Källa: Malmö stad