Byggandet av en 300 meter lång viadukt som leder höghastighetståg till Curzon Street Station i Birmingham fortskrider effektivt. Hittills har över 2 000 kubikmeter betong hällts ut för att skapa viaduktens första två 90 meter långa däckstrukturer, med ytterligare två sektioner redan långt framskridna i konstruktionen.
Arbetet med betonggjutningen har genomförts under nattetid för att minimera störningar i lokaltrafiken. Totalt kommer över 11 000 kubikmeter betong att behövas för att slutföra hela viadukten.
För närvarande står 26 pelare, som är mellan fem och sex meter höga, redo att bära viadukten. Dessutom pågår bygget av fyra stora ståltripoder för att stödja viadukten över Digbeth-kanalen.
Fler sektioner byggs
Under de kommande månaderna, när betongen väl har hällts på varje sektion, kommer ställningar och skydd att avlägsnas. Därefter kommer viaduktsektionerna att få förmonterade räcken och andra slutföringsarbeten kommer att påbörjas.
Ytterligare sektioner av viadukten kommer att byggas på samma sätt. Nästa sommar förväntas arbetet över kanalen vara slutfört. Där kommer man att använda domkrafter för att skjuta fram 34 tillfälliga stålbalkar, vardera 38 meter långa, under de fyra ståltripoderna för att stödja formarbetet och ytterligare däckkonstruktion.
Nästa år byggs nya stationen
Curzon Viaduct No.3 består av en serie av fem sammanlänkade viadukter mellan Washwood Heath och Curzon Street Station i centrala Birmingham. Nära stationen breddas viadukten från en enkel däckstruktur till fyra separata däck, som vid dess bredaste punkt spänner över 65 meter, för att bära sju spår till plattformarna. Arbetet med Curzon Street Station kommer att påbörjas nästa år.
David King, seniorprojektledare på HS2 Ltd, kommenterade:
- Det är fantastiskt att se denna ikoniska viadukt ta form i centrala Birmingham. Detta är en av våra mest aktiva byggplatser nu när vi når högsta byggfasen för nyckelstrukturer i HS2-projektet över Midlands, med över 9 750 personer i regionen som arbetar med projektet.
- Viaduktens design är en del av vår vision att maximera social och ekonomisk utveckling runt Curzon Street Station. Genom att bredda till fyra separata däck nära stationen maximeras dagsljuset under viadukten, vilket skapar möjligheter för användbara och flexibla offentliga utrymmen.
Jättepelaren på plats
Lenka Vosvrdova, platschef på Balfour Beatty VINCI vid Curzon Street, tillade:
- Vi är otroligt stolta över vårt teams framsteg på Curzon Street Viaduktplatsen. Sedan vi monterade den första jättepelaren i januari i år har vi framgångsrikt byggt 26 nya betongpelare, och de första sektionerna av den fyrdäcksviadukten närmar sig också slutförandet.
- Under de kommande månaderna kommer arbetet att intensifieras på serien av viadukter i Birmingham när vi bygger strukturer över Digbeth Canal, Lawley Middleway och den ursprungliga viktorianska järnvägslinjen.
Källa: HS2-projektet