Att tidtabellen för tågtunneln Västlänken genom Göteborg skulle försenas var väntat. Likaså att budgeten på 34 miljarder kronor därmed skulle spricka. Nu redovisar Trafikverket nya prognoser där fördyringarna uppgår till omkring sex miljarder kronor och att färdigställandet dröjer till 2030. Nu är det upplagt för strid om vem som ska ta notan för fördyringarna där totalsumman uppskattas till mellan 34,3 och 38,5 miljarder kronor.
Redan tidigare har samtliga partier i Göteborgs stad, som är avtalsparter i det så kallade Västsvenska paketet, krävt att staten ska ta ansvar för den uppkomna situationen. En märklig detalj är att när avtalet skrevs 2009 reglerades aldrig hur en fördyring skulle fördelas. Från Göteborgs stad är ansvarsfrågan klar – projektet drivs av Trafikverket, på uppdrag av regeringen, som därmed har fullt kostnadsansvar för tågtunneln.
Det har framförts kritik mot Trafikverket när det gäller hur man formulerat upphandlingsunderlaget för Västlänken. Trafikverket har tidigare kritiserats för att upphandlingar av infrastruktur inte har varit förankrade i verkligheten och att det i sin tur resulterat i havererade projekt där olika entreprenadföretag blivit utslängda. Det har handlat om överoptimistiska tidplaner och grova underskattningar av kostnader.
Trafikverket har tagit hjälp av oberoende experter och entreprenörernas prognoser. Trots det finns det fortfarande ett antal osäkerheter som kan påverka både tid- och kostnadsprognoserna. Osäkerheterna handlar bland annat om pågående upphandlingar och förhandlingar med entreprenörer. Dessutom har Västlänken drabbats av ökade kostnader som ingen hade kunnat förutse, förklarar Trafikverket.