Arkitektkoncernen Arkvision Nordic visar upp ett starkt andra kvartal. Vinsten uppgick till 5,3 miljoner kronor, vilket är en ökning med 96 procent gentemot samma kvartal 2021.
Arkvision fortsatte att leverera med god vinst i andra kvartalet. Resultatet på 5,3 miljoner kronor är det största Q2-resultatet någonsin för koncernen. Det första halvåret har genererat en vinst på totalt 14,1 miljoner kronor vilket är mer än en dubblering jämfört med samma period föregående år (6 miljoner kronor).
– Det är en kross av tidigare Q2:or och visar att vi är på rätt väg. Bolagen i koncernen har börjat jobba tightare ihop och det märks att vi inspireras av varandras hårda arbete och kan dela kunskap och insikter. Vi pushar varandra att hela tiden ligga i framkant i allt vi gör, säger Viktor Morgården, vd på Arkvision Nordic.
I koncernen ingår MER Arkitekter, ETTELVA Arkitekter, Millimeter Arkitekter och Obeon. Koncernidén bygger på att låta självständiga och starka bolag täcka alla behov inom arkitektur och stadsplanering.
– Vi går ur andra kvartalet och första halvåret med ett all time high-resultat. Våra kunder är stabila och återkommande men vi har också fått in flera nya så som Stockholms Stad och Sundbybergs Stad, utan att tappa några kunder. Det har också inneburit att vi blivit fler medarbetare och kunnat leverera i ännu fler projekt med bibehållen hög kvalitet, säger Nico Liljenberg, tf vd på ETTELVA Arkitekter.
– På MER Arkitekter är vi specialiserade på hållbara arbetsplatser, och där ser vi en ökande efterfrågan. Många kunder väljer dessutom att köpa hela vårt paket av tjänster, där vi förutom arkitektur, visualisering och förändringsledning även hjälper kunder med projektledning, arbetsplatsstrategi och inköp av både ny och up-cyklad inredning. Det är tydligt att vi har rätt produkt i rätt tid och att vi är bland de bästa i Sverige på det vi gör, säger Venke Osnes, vd på MER Arkitekter.
Även Millimeter Arkitekter, specialiserade på restaurang- och hospitalitybranschen, har haft en bra start på första halvåret av 2022. Mikael Liljefors, vd på Millimeter Arkitekter, berättar:
– Vi har fått in flera spännande projekt med kunder som Brillo Pizza och utökade uppdrag för Mathem och Thelins Konditori. Men också ett flertal hotellprojekt som exempelvis AC Hotel Kista. Nya medarbetare har också rekryterats under våren för kommande utlandsprojekt. Dystra framtidsprognoser för samhället i stort duggar dock tätt. Konjunkturinstitutet har prognostiserat att vi går in i en lågkonjunktur nästa år och Swedbank räknar med att takten i bostadsbyggandet kommer att halveras.
– För Arkvision Nordic som koncern ser vi ändå med tillförsikt på framtiden. Dels är de offentliga finanserna fortsatt starka, dels står vi väl rustade både ekonomisk och kompetensmässigt för att kunna möta en lågkonjunktur, säger Viktor Morgården.
Arkvision Nordic grundades av Jan Hardenborg och Michael Klingemann och har sedan 2018 aktivt satsat på att bli en av Sveriges större arkitektkoncerner.