Kundernas behov driver branschen framåt

SRA noterar en trend där kunderna vill köpa en tjänst istället för att hyra en specifik maskin. Foto: Cramo

En tydlig trend inom maskinuthyrning är att kunderna vill få hjälp med en helhetslösning, snarare än att hyra en viss maskin. På Swedish Rental ser man positivt på utvecklingen som man menar utmanar och utvecklar branschen.

Swedish Rental (SRA) är branschorganisationen för rentalföretag. Medlemsföretagen arbetar med uthyrning av bygg- och anläggningsmaskiner, utrustning och flyttbara lokaler samt tillhandahåller tillhörande tjänster och kunskaper.

Kringtjänster allt viktigare

I egenskap av branschorganisation utvecklar SRA partnerskap med branschens leverantörer och skapar en utvecklande dialog med myndigheter, institutioner och andra intressenter. Man arbetar aktivt med arbetsmiljöfrågor och i synnerhet säkerhet. Rentalföretagens kringtjänster, såsom utbildningar och etableringsservice, är områden med växande betydelse.

Högre krav och större ansvar

På SRA noterar man en trend där kunderna allt oftare vill köpa en tjänst istället för att hyra en specifik maskin. Man kommer med en uppgift som behöver lösas, och frågar vad som krävs. Den här utvecklingen ställer naturligtvis högre krav på branschen och kräver att uthyrningsföretagen tar större ansvar. Man måste förstå kundens behov och sätta sig in i arbetsplatssituationen.

– Företagen behöver bredda sitt erbjudande, uthyrningen kommer alltid finnas som bas men att erbjuda helhetslösningar blir ett sätt att profilera sig, förutspår Leena Haabma Hintze, kanslichef, SRA, Swedish Rental.

Uthyrningsföretag i logistikrollen

Idag händer det att uthyrningsföretagen kommunicerar direkt med beställaren. Inte sällan råder det  platsbrist och kan vara fysiskt omöjligt att varje entreprenör har med sina egna maskiner. Då kan uthyrningsföretagen hjälpa till med att optimera och organisera maskinparken. Swedish Rental är positiva till att företagen allt oftare får en logistikroll och kan serva flera entreprenörer samtidigt.

– Kunderna har börjat fråga efter anpassade lösningar och vi är beredda att åka ut på plats. Vår inställning är att vi löser alltid situationen, avslutar Leena Haabma Hintze.