Medveten bostadskund driver upp kraven på kunskap

Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare och kunderna är även noga med produktionen i sin helhet. Miljömedvetna alternativ ökar i popularitet, här är trämodulhus i projekt V28 i Sollentuna med inflyttning 2017. Bild: Glommen & Lindberg
En tydlig tendens enligt Glommen & Lindberg är att kunderna har råd och är villiga att betala för kvalitet och design. Bild: Glommen & Lindberg

Stockholm är en stad i ständig förändring, med stark tillväxt och innovativa byggprojekt. Vi har tagit pulsen på fastighetsbranschen och talat med Glommen & Lindberg, ett byggbolag i Stockholm med såväl nytänk som traditionella värderingar. De menar att en tydlig trend är den informerade kunden som söker komplexa projekt vilket ställer allt högre krav på samtliga i byggprocessen.

Glommen & Lindberg bygger bostäder i Stockholm med fokus på högprofilerade ny- och ombyggnadsprojekt. Grundtanken är att skapa bostäder som står sig över tid och som även i framtiden kommer ses som nutida, solida och estetiska. Man är uppmärksam på hur samhället förändras och tar del av nya rön inom branschen.

Rikt utbud i närmiljön

Det finns flera faktorer som påverkar var och varför man köper en viss lägenhet. Ofta spelar inslagen av närservice en viktig roll. Beteenden förändras och idag vill man ha alla delar av livet i närheten av bostaden. Allt från shopping till rekreation, oavsett om man bor i stan eller i förorten. När Glommen & Lindberg bygger försöker man bidra till att skapa en levande stadsmiljö där bl a restauranger, caféer och butiker ingår.

– Vi märker att man börjar efterfråga ett bättre utbud även i förorten. Det verkar inte finnas samma behov av att åka in till stan längre om man till exempel ska gå på restaurang. Tidigare minskade utbudet i förorterna, idag ser vi att det kommer det tillbaka, noterar Fredrik Lindberg, VD Glommen & Lindberg.

Vikten av urban känsla

Många vill bo med stadskänsla, både inne i stan och utanför. Det finns en tydlig förtätning av förorterna som till stor del kan bero på inflyttningen till Stockholm. Flertalet kontorshus omvandlas också till bostadshus. Exempel på sådana områden är Telefonplan och Midsommarkransen. För bostadsföretagen gäller det att skapa en urban känsla oavsett geografisk placering. Glommen & Lindberg arbetar enbart med projekt som har eller skapar urbana kvaliteter genom att förädla det som redan finns och att ta fram helt nya koncept och hus.

– För oss handlar urbanitet om att se staden som ett nav ­– något som för oss människor samman och framåt. Möten som skapar kultur, ekonomi och innovation, säger Fredrik Lindberg.

Kunderna mer selektiva 

En tydlig trend på Stockholms bostadsmarknad är att kunderna är beredda att betala för kvalitet och hållbarhet. Man är mån om att bo energisnålt och med så liten påverkan på naturen som möjligt. Det är inte bara slutprodukten som är viktig, kunden är också noga med hur produktionen har gått till. Till exempel har trähusen ökat i popularitet. Kunderna vill ha mer och bättre design, bra planlösningar och genomtänkta materialval. Vidare tänker man på hur bostaden har anpassats till platsen och om hänsyn tagits till ljusförhållanden.

Kunskap blir avgörande

Glommen & Lindbergs erfarenhet är att kunderna har råd och är villiga att betala för kvalitet och design. Det är tydligt att man vill ha något unikt. Samtidigt får bostaden inte vara alltför designad, det måste finnas utrymme för kundernas egen fantasi. De vill ha mer avancerade produktioner och gränserna flyttas fram. Ofta är kunden väl insatt i olika innovativa lösningar, vilket ställer allt högre krav på byggprocessen.

– Vi tror att gedigen kunskap kommer spela en nyckelroll. Riktigt hantverk, kvalitet och hållbara lösningar blir avgörande. I takt med att projekten blir mer komplexa ökar pressen och det ställs högre krav på alla, från projektörer och hantverkare till entreprenörer, förutspår Fredrik Lindberg avslutningsvis.