Moderniseringen av Åhlénshuset i Uppsala

I samband med om-och tillbyggnaden ersattes Åhlénshusets tårtpappersfasad med en modern plåtbeklädd glasfasad som reflekterar ljus runt fastigheten. Bild: Arcona

På Stortorget i Uppsala, har Åhlénshuset genomgått en om- och tillbyggnad som gett hela kvarteret ett rejält ansiktslyft. Huset, som invigdes för drygt fyrtiofem år sedan, har moderniserats och utökats med nya handelsytor. Bland de nya hyresgästerna finns Stadium, Designtorget och SkiTotal. Dessutom har Åhléns ytor för handel och caféverksamhet utökats.

I entréplan på det nya Åhlénshuset har hittills tre nya hyresgäster flyttat in, vilket innebär att samtliga butiksytor i Åhlénshuset nu är uthyrda. Designtorget flyttade in i oktober 2015, medan Stadium flyttade in i november. Även Åhléns invigde sitt utökade och renoverade varuhus i november. Sist in bland de nya hyresgästerna är SkiTotal, som inviger sin nya butik i april.

Efter ombyggnaden har husets yta fördubblats till 5300 kvadratmeter fördelat på tre våningsplan.  På de nya butiksytorna har Åhléns adderat sportavdelningen Sport & Balans samt en ny avdelning för skönhetsprodukter. Dessutom har hemavdelningen byggts ut och Åhléns eget cafékoncept Café Å lait har öppnat i lokalerna.

Tårtpappersfasad ersattes med plåtklädd glasfasad

Det nya Åhlénshuset ger ett öppet intryck som ger besökarna en betydligt mer utpräglad känsla av ljus och rymd. Två rulltrappor i Åhlénshuset erbjuder exempelvis ett generöst ljusinsläpp och en högre takhöjd än innan renoveringen. Huset har även utrustats med fler entréer, som ger ett välkomnande intryck.

 – För många Uppsalabor var det gamla Åhlénshuset tätt förknippat med den betongfasad med ett tårtpappersliknande mönster som klädde hela huset. I samband med om-och tillbyggnaden ersattes tårtpappersfasaden med en modern plåtbeklädd glasfasad som reflekterar ljus runt fasaden, men samtidigt knyter an till byggnadens historia, säger Thomas Jansson, projektchef på Arcona, som var projektets totalentreprenör.

Höga krav på flexibilitet

För Arcona, som har lång erfarenhet av liknande om- och tillbyggnadsprojekt i butiksmiljö, innebar arbetet en bekräftelse på vikten och värdet av noggrann planering och en nära dialog med uppdragsgivaren under hela projekttiden.

 – Eftersom Åhléns varit öppet under hela projekttiden har om- och tillbyggnaden medfört särskilt höga krav på planering, kontinuerlig kommunikation och en genomtänkt logistikprocess. Under projekttiden kombinerades nybyggnation med renovering av den befintliga fastigheten. Eftersom huset renoverats i flera omgångar sedan det invigdes 1961 överensstämde verkligheten inte alltid med ritningarna. Det ställde förstås krav på flexibilitet från samtliga involverade entreprenörer, säger Thomas Jansson.