Konst och kommers förenas i Beirut

Interiör av Ashti Foundation, en lagerbyggnad i centrala Beirut, Libanon, som arkitektstudion Adjaye Associates förvandlat till ett toppmodernt köpcenter där butiker inom detaljhandel samsas med konstgallerier. Foto: Adjaye Associates

Londonbaserade arkitektstudion Adjaye Associates ligger bakom utformningen av ett spännande koncept där konst och kommersialism integreras under samma tak med hjälp av ett gemensamt formspråk.

En före detta lagerbyggnad i Beirut, Libanon, har genomgått en komplett förvandling i ett minst sagt annorlunda projekt där butiker inom detaljhandel samsas med konstgallerier.

– Den här unika blandningen med konst och kommersialism inspirerade oss till att skapa en fullständigt ny typologi som gjorde det möjligt att integrera dessa två fenomen som annars ofta befinner sig i helt skilda världar, säger arkitekten David Adjaye.

Det gamla magasinet i centrala Beirut består av ett enda stort block som arkitekterna har roterat på en sida så att det ger intryck av att vara lätt lutande, med butikerna samlade runt ett atrium på den ena sidan av byggnaden och konstgallerierna på den andra.

– Fasaden på butikssidan är solid och får ljusinsläpp genom atriet, medan fasaden på konstsidan utgörs av ett enda gigantiskt fönster bakom vilket en trappa leder ner till de olika gallerierna, och samtidigt anknyter till stadsmiljön utanför, berättar arkitekten.

För att knyta samman de båda motsatta verksamheterna har arkitektstudion använt sig av ett gemensamt repetitivt formspråk i det sicksackmönster som återkommer i golv, tak och fasad på båda sidor av byggnaden. Man har också lagt stor vikt vid flexibilitet genom att använda rörliga och skjutbara dörrar och skiljeväggar som kan öppna upp lokalen till ett enda enormt sammanhängande utrymme.